لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو 'پاکسازی قومی' در میانمار را محکوم کرد


وزیر خارجۀ ایالات متحده گفته است که کشورش همه کسانی را که مسوول "پاکسازی شنیع قومی" در میانمار استند، حسابده خواهد کرد.

مایک پمپیو در یک پیام تویتر به مناسبت یک سالگی خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیایی در میانمار نوشته است که "یکسال قبل، پس از حملات مرگبار تندروان، پاسخ قوای {میانمار به این حملات} پاکسازی قومی روهینگیایی ها بود."

آقای پمپیو همچنین گفته است که "ایالات متحده همه کسانی را [که در پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیایی دخیل اند] حسابده خواهد ساخت. نظامیان [میانماری] باید به حقوق بشر احترام قایل شوند و بگذارند که دموکراسی در برما موفق شود."

وزیر خارجۀ امریکا همچنین ناوقت شنبه با نشر اعلامیه ای گفته است که خشونت های در ایالات راخین میانمار موجب شده تا از ماه آگست ۲۰۱۷ تا حال، بیش از ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی خانه های شان را ترک کنند و به بنگله دیش فرار کنند.

نظامیان از ۵۰ سال به این سو—یعنی پس از کودتای ۱۹۶۲، در میانمار حکمرانی می کنند و در حال حاضر بر اساس قانون اساسی که در سال ۲۰۰۸ میلادی در آن کشور به وجود آمد، از قدرت قابل ملاحظه برخوردار اند.

مقامات میانماری تا حال در مورد اظهارات وزیر خارجۀ امریکا، تبصره نکرده اند.

با وجود انتقاد های شدید جامعۀ بین المللی به شمول ایالات متحده، حکومت میانمار که رهبری آنرا آن سان سوچی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل بر عهده دارد، اتهام خشونت علیه مسلمانان روهینگیایی را تکذیب کرده است. حکومت میانمار ادعا کرده است که قوای امنیتی آن کشور به گونۀ قانونی تندروان مسلمان را در منطقۀ راخین سرکوب کرده است.

حکومت کنونی میانمار که رهبری آن را آنک سان سوچی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل بر عهده دارد، خشونت علیه روهینگیایی ها را رد کرده است
حکومت کنونی میانمار که رهبری آن را آنک سان سوچی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل بر عهده دارد، خشونت علیه روهینگیایی ها را رد کرده است

در همین حال، مهاجرین روهینگیایی روز شنبه در کمپ های مهاجرین بنگله دیش به خاطر اولین سالروز خشونت ها در منطقۀ راخین، مظاهرات را راه اندازی کردند.

قبل بر این، ایالات متحده در اوایل ماه اگست تعزیرات را بر چهار نظامی و فرماندهان پولیس آن کشور وضع کرد و آنان را متهم به "پاکسازی قومی و تخطی گسترده از حقوق بشر" مسلمانان روهینگیایی در سراسر میانمار کرد.

در همین حال، فشار های بین المللی بر نظامیان میانمار ادامه دارد و قرار است محققین ملل متحده روز دوشنبه در مورد بحران میانمار گزارش شان را نشر کنند. به تعقیب آن، قرار است شورای امنیت ملل متحد روز سه شنبه در مورد وضعیت مسلمانان روهینگیایی، بحث کند.

XS
SM
MD
LG