لینک های دسترسی

Breaking News

 ترمپ به زودی در مورد تمدید تعلیق تعزیرات هسته ای ایران تصمیم می گیرد


مقام های قصر سفید و وزارت خارجه امریکا اعلام کردند که رئیس جمهور ایالات متحدهبه زودی در مورد تمدید تعزیرات بر ایران تصمیم نهایی خواهد گرفت.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، بار ها توافق هسته ای میان ایران و گروه پنج بر علاوه یک که شامل امریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان می شود به به عنوان "توافق بد" یاد آوری کرده است. آقای ترمپ در سومین گزارش خود به کانگرس ایالات متحده از تایید پایبندی تهران به توافق هسته ای آن کشور خودداری کرد.

حال آقای ترمپ باید تصمیم بگیرد که تعلیق تعزیرات هسته ای بر ایران را که توسط باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، صورت گرفته بود، تمدید کند یا نه.

بر اساس مصوبۀ کانگرس که در زمان ادارۀ بارک اوباما تصویب شد، در صورتی که رئیس جمهور امریکا پایبندی ایران را به توافقنامۀ هسته ای تایید نکند، کانگرس امریکا ۶۰ روز مهلت دارد در مورد اعمال مجدد تعزیرات علیه ایران تصمیم بگیرد.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از دو مقام ارشد حکومت ایالات متحده گزارش داد که برخی از مشاوران رئیس جمهور ترمپ از وی خواسته اند تا از احیای تعزیرات علیه ایران خودداری کند، اما آقای ترمپ که همواره توافق هسته ای با ایران را "بدترین توافق" خوانده است، در این ملاقات ها به ادامه تعلیق تعزیرات علیه ایران مخالفت کرده است.

کارشناسان می گویند اگر رئیس جمهوری ایالات متحده تعلیق تعزیرات علیه ایران را بر دارد، چنین اقدام به مثابۀ خروج امریکا از توافق نامه هسته ای با ایران خواهد بود.

موقفگیری اروپا

اتحادیه اروپا که خود را متعهد به رعایت توافق هسته ای می داند، روز پنجشنبه میزبان جلسه ای با وزیران خارجه ایران ، فرانسه ، آلمان و بریتانیا در بروکسل بود.

بعد از این جلسه، سه کشور اروپایی عضو توافق هسته ای موسوم به برجام، از ایالات متحده خواستند از توافق هسته‌ای خارج نشود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، پس از این نشست در تماس تیلفونی با رئیس جمهور ترمپ، بر ضرورت مذاکره با تهران بر سر برنامه میزایل های بالستیک و سیاست هایش در منطقه تاکید کرد، اما گفت پاریس در عین حال مصمم به تضمین اجرای دقیق برجام است.

در همین حال، فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در سخنانی، ضمن کلیدی خواندن توافق هسته ای ایران در راستای پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای، بر رعایت آن تاکید کرد.

خانم موگرینی گفت که اتحادیه اروپا به حمایت و اجرای کامل توافق هسته ای با ایران متعهد است.

زیگمار گابریل ، وزیر خارجه آلمان، نیز قبل از شرکت در جلسه بروکسل گفت، باید ضمن رعایت توافق هسته ای از ایران خواسته شود به دخالت های منطقه ای خود پایان دهد.

قبل بر این، وزارت خارجۀ ایالات متحده اعلام کرده بود که حکومت آن کشور روز جمعه در مورد ادامه لغو تعزیرات هسته‌ای ایران که پس از توافق هسته ای که در سال ۲۰۱۵ اجرا شد، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG