لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری تازۀ نظامیان پاکستانی و هندی در کشمیر


سربازان پاکستانی و هندی چهارشنبه (۶ مارچ) یک بار دیگر در امتداد مرز دو کشور در کشمیر با هم درگیر شده و بر پاسگاه‌های همدیگر راکت پرتاب کردند.

موج تازۀ درگیری میان نظامیان دو کشور، همزمان با تلاش‌های دپلوماتیک دو همسایۀ رقیب برای کاهش تنش موجود صورت گرفته است.

نظامیان هر دو کشور همدیگر را به آغاز حمله متهم می‌کنند، هرچند تلفاتی ناشی از درگیری اخیر گزارش نشده است.

پس از حملۀ انتحاری ۱۴ فبروری در کشمیر هند که منجر به کشته شدن بیش از ۴۰ پولیس هندی شد و گروه جیش محمد، مستقر در پاکستان مسولیت آن را گرفت، قوای هوایی هند یک پایگاه این گروه تندرو را در خاک پاکستان بمباران کرد.

افزون بر این، نظامیان پاکستانی دو طیارۀ جنگی هند را سقوط دادند و یک پیلوت هندی را اسیر گرفتند. حکومت پاکستان اندکی بعد پیلوت هندی را به عنوان اقدام حسن نیت برای صلح به هند بازگرداند.

تنش پیش آمده سبب شد که حریم فضایی پاکستان به روی پروازهای بین‌المللی مسدود شود و رفت و آمد قطار و بس در امتداد مرز دو کشور متوقف شود.

در اثر تلاش‌های دپلوماتیک اخیر، اکنون وضعیت رفته رفته به حال عادی برگشته و به تازگی رفت و آمد بس و قطار‌های آهن میان پاکستان و هند از سر گرفته شده است، اما برخوردهای مرزی میان نظامیان دو کشور کماکان باقی‌ مانده است.

هند ادعا دارد که پاکستان گروه‌های تندرو ضد هند را در کشمیر تمویل و تجهیز می‌کند، اما پاکستان مدعی است که تنها از داعیۀ خود ارادیت کشیمری‌ها حمایت می‌کند.

اکثر کشمیری‌ها از داعیۀ شورشیان ضد هندی حمایت می‌کنند که یا کشمیر زیر ادارۀ پاکستان باشد و یا هم کشور مستقل باشد. جدایی طلبی گروه‌های ضد هندی در کشمیر از سال ۱۹۸۹ تا کنون بیش از ۷۰ هزار کشته برجاگذاشته است.

XS
SM
MD
LG