لینک های دسترسی

Breaking News

تعهد ناتو بر دوام حمایت از افغانستان؛ کابل استقبال کرد


کابل از تعهد ناتو مبنی بر تداوم حمایت این پیمان از مردم و نهادهای امنیتی افغانستان استقبال کرد.

وزارت خارجۀ افغانستان امروز سه شنبه ۱۵ جون (۲۵ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که دولت افغانستان به تصمیم ناتو مبنی بر خروج نیروهایش از افغانستان احترام می‌گذارد.

این وزارت در اعلامیه‌ای گفته است: "تروریزم هنوز هم به عنوان یک تهدید جدی به امنیت افغانستان و کشورهای عضو ناتو باقی است‌ که مبارزه با این پدیده نیازمند همکاری‌های دوامدار و استراتیژیک میان افغانستان و ناتو می‌باشد."

روز گذشته سران کشورهای عضو ناتو در یک اعلامیۀ مشترک، اعلام کردند که خروج نظامیان شان از افغانستان به معنای پایان رابطه با این کشور نه، بلکه آغاز یک فصل جدید خواهد بود. همچنان سران عضو ناتو اعلام کردند که به آموزش و حمایت مالی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، از طریق صندوق اعتماد اردوی ملی افغانستان، ادامه خواهند داد.

همچنان ناتو در این اعلامیه گفته است که این پیمان دفتر نماینده ارشد غیرنظامی خود را در کابل برای ادامه همکاری دپلوماتیک و تقویت مشارکت با افغانستان حفظ خواهد کرد.

وزارت خارجه افغانستان گفته است: "دولت جمهوری اسلامی افغانستان در فصل نو روابط با ناتو بر اهمیت همکاری‌های این سازمان در زمینه حفظ و تقویت دستاوردهای دو دهه پسین افغان‌ها، به شمول حمایت از نیروهای ملی امنیتی و دفاعی افغانستان، حقوق زنان، اطفال و اقلیت‌ها، آزادی بیان و حاکمیت قانون و مبارزه مشترک با تروریزم تاکید می‌کند."

سران ناتو روز گذشته همچنین گفتند که با درک اهمیت حضور پایدار دپلوماتیک و بین‌المللی و همچنین ارتباط افغانستان با جهان، بودجه انتقالی را برای اطمینان از ادامه فعالیت میدان‌ هوایی بین‌المللی حامد کرزی تامین خواهد کرد.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت که پس از بیرون‌شدن قوای خارجی از این کشور، آموزش و حمایت از نظامیان افغان ادامه می‌یابد و در این راستا با حکومت افغانستان مشوره‌های لازم خواهد شد.

او گفت: "حمایت مالی از نظامیان افغان، آموزش آن‌ها در خارج از افغانستان، حضور دوامدار غیرنظامی ناتو و کمک مالی برای تامین امنیت تاسیسات مهم، به شمول میدان‌ هوایی مواردی اند که به گونۀ واضح از آن یادآوری می‌توانیم."

آقای اندر گفت که به شمول میدان هوایی حامد کرزی در کابل، تمام میدان‌های هوایی با معیارهای جهانی فعال باقی خواهند ماند.

XS
SM
MD
LG