لینک های دسترسی

Breaking News

شورای عالی صلح: آماده ایم به طالبان در کابل دفتر بدهیم


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، آن شمار طالبانی که حاضر به مذاکره اند، اگر خواسته باشند، شورای عالی صلح به آنان دفتری را در کابل تدارک خواهد دید و طرف پروسه صلح نیز همین گروه می‌باشد.

محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح با تأکید بر این موضوع که طرف گفتگوهای صلح تحریک طالبان است نه داعش و افزود، مقام‌های امنیتی باید سخنانی را مطرح نسازند که روند گفتگوهای صلح با تحریک طالبان، آسیب ببیند.

آقای خلیلی افزود "طرف پروسه صلح ما تحریک طالبان است، اگر آن را به این صورت بیاوریم قاطی کنیم با داعش، طبعاً که خیلی موانع ایجاد می‌شود، از این جهت من تفاوت قایل استم".

از سوی دیگر، محمداکرم خپلواک، رئیس دارالانشای شورای عالی صلح در این نشست گفت، با هر میکانیزمی که طالبان خواسته باشند و در هر جایی که بخواهند، شورای عالی صلح در این زمینه آماده است.

آقای خپلواک، خطاب به رهبران طالبان – در هر جایی که هستند - افزود "...طوری که حزب اسلامی به افغانستان آمد و دفتر مذاکرات صلح در کابل داشته، ما آماده ایم که همان گونه دفتر بدهیم و در یک مذاکرات با عزت که خواست مردم و ملت افغانستان است، سهم بگیرند".

از سوی دیگر، رئیس شورای عالی صلح روز چهارشنبه اعلام کرد که سران حکومت اندونیزیا و شورای علمای آن کشور آماده اند که برای تأمین صلح در افغانستان هرگونه همکاری کنند.

آقای خلیلی، که در مورد سفر اخیرش به اندونیزیا معلومات می‌داد، گفت که دخیل‌شدن آن کشور در روند کمک به گفتگوهای صلح افغانستان - به عنوان یکی از کشورهای بزرگ اسلامی - مؤثر خواهد بود.

رئیس شورای عالی صلح با اشاره به دیدارش با رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور اندونیزیا افزود "گفتند که ما آمادۀ همکاری استیم با مردم افغانستان، در جهت ختم جنگ و برقراری صلح، این را بسیار با صراحت گفت که ما بسم‌الله کرده ایم، که پس از این اندونیزیا در کنار ملت افغانستان در جهت حمایت از صلح خواهد بود".

آقای خلیلی، گفت که در دیدارهای جداگانه با نهضت‌العلمای اندونیزیا – که ۹۱ میلیون عضو دارد – انجمن محمدیه و مجلس‌العلمای آن کشور در رابطه به چگونگی روند مصالحه در افغانستان بحث و گفتگو کرده اند.

به گفتۀ وی، در فرجام گفتگوها این سه سازمان‌ "بزرگ" علمای اندونیزیایی با نشر یک اعلامیۀ مشترک با شورای عالی صلح افغانستان، برای ختم جنگ و پیشبرد گفتگوهای صلح در افغانستان، اعلام همکاری کردند.

قرار است که در جریان ماه آینده، کنفرانس‌های علمای افغانستان و جامعۀ مدنی نیز در کابل دایر شود.

محمداکرم خپلواک، رئیس دارالانشای شورای عالی صلح گفت "هدف این کنفرانس‌ها این است که ملت، تمام اقشار سیاسی، علما، فعالان مدنی، جوانان، شورای ملی و تمام اقشار مردم از روند کنونی صلح که امروز در گوشه گوشۀ افغانستان روی آن کار جریان دارد، هم‌صدا و یک صدا بر مخالفان ندای صلح کنند".

در این کنفرانس‌ها چگونگی روند گفتگوهای صلح و شیوه‌های که بتواند بر این روند مؤثر واقع شوند، جستجو خواهد شد.

هرچند در جریان سال‌های گذشته، حکومت افغانستان بارها از مخالفان مسلح به ویژه گروه طالبان خواسته که دست از جنگ بردارند؛ اما پاسخ مثبت دریافت نکرده است.

اما اکنون شورای عالی صلح تأکید دارد که زمینۀ گفتگوهای منطقه‌یی و داخلی برای صلح فراهم است.

XS
SM
MD
LG