لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد حمله هوایی قوای افغان را در هرات تقبیح کرد؛ وزارت دفاع وعدۀ تحقیق داد


نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان برای نخستین‌بار و پس از امضای توافقنامۀ دوحه، عملیات قوای هوایی افغان را در هرات که گفته می‌شود منجر به تلفات غیرنظامیان شده، محکوم کرده است.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان گفته است که تلفات غیرنظامیان سبب پیشرفت مذاکرات صلح نمی‌شود.

او بامداد امروز پنجشنبه ۲۳ جولای (دوم اسد) در یک رشته تویت‌ها گفته است که ۲۴ ساعت گذشته، افغانستان شاهد خشونت‌ها بوده و بسیاری جان داده اند.

آقای خلیلزاد در مورد عملیات قوای هوایی افغان در هرات گفته است: "بسیاری از غیرنظامیان از جمله کودکان در میان قربانیان حمله هوایی افغانستان هستند. ما حمله را محکوم و از تحقیقات پشتیبانی می‌کنیم".

همچنان آقای خلیلزاد، حملات اخیر طالبان را که منجر به واردشدن تلفات به غیرنظامیان شده، "تاسف‌بار" خوانده است.

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان تاکید کرده است که مردم افغانستان خواهان شروع فوری مذاکرات صلح و توافقی هستند که به نفع آنها باشد.

آقای خلیلزاد در یکی از تویت های خود نگاشته است: "گورهای بیشتر منجر به پیشرفت مذاکرات نمی‌شود".

او با اشاره به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی از طالبان و حکومت افغانستان خواسته که از خشونت دست بردارند و در این زمینه خویشتن‌داری نشان دهند.

این در حالی است که روز گذشته ده‌ها باشندۀ ولسوالی ادرسکن ولایت هرات ادعا کردند که در بمباردمان قوای هوایی افغان در منطقۀ خم‌زیارت آن ولسوالی هشت غیرنظامی کشته و ده‌ها غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

طالبان نیز با نشر اعلامیه‌ای ادعا کرده اند که افراد غیرنظامی که برای دیدن یک عضو رهاشدۀ این گروه از زندان بگرام به خانۀ وی رفته بودند، هدف حملۀ هوایی قرار گرفته، کشته و زخمی شده اند.

اما مقام‌های محلی هرات گفته اند که یک تجمع جنگجویان طالبان هدف حملۀ هوایی قرار گرفته است.

به دنبال این ادعاها وزارت دفاع افغانستان در خبرنامه‌ای گفته است: "وزارت دفاع ادعاهای آسیب‌رسیدن به افراد ملکی در حملات نیروهای افغان در منطقۀ خم زیارت ولسوالی گذره هرات را به گونه جدی تحقیق و‌ بررسی می کند. نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات با مردم و رسانه‌ها شریک خواهد شد".

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان گفت که مصوونیت غیرنظامیان از اولویت نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان است و در این راستا همواره دستور داده است.

به گفتۀ آقای خالد، طالبان در بیشتر موارد آغازگر جنگ در ساحات بوده و تهمت تلفات غیرنظامیان را به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان زده اند.

او افزود: "مثل موضوعی که دیروز در هرات به وقوع پیوسته، ما فلم‌اش را داریم، عکس‌هایش را داریم...تلفات ملکی امیدوارم که در آنجا هیچ نباشد؛ ولی حضور دشمن و تلفات دشمن را نشان داده".

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز گفته است که گزارش‌ها در رابطه به تلفات غیرنظامیان را در هرات بررسی می‌کند. شهرزاد اکبر، رییس این کمیسیون در تویترش از جوانب درگیر خواسته که به مصوونیت غیرنظامیان جدی توجه کنند.

XS
SM
MD
LG