لینک های دسترسی

Breaking News

داکتران بدون مرز: حمله بر شفاخانه دشت برچی پیگیری شود


سازمان داکتران بدون مرز گفته است که باید حمله بر شفاخانۀ دشت برچی به گونۀ شفاف پیگیری و انگیزۀ آن شناسایی شود.

این نهاد امدادرسان بشری روز چهارشنبه سوم جون (۱۴ جوزا) با نشر گزارشی گفته است که با گذشت سه هفته از حمله بر شفاخانه دشت برچی هنوز این سازمان نمی‌داند که چه کسی و چرا چنین حمله را انجام داده است.

گزارش تاکید کرده است: "ما باید شرایط و انگیزه‌های مربوط به حمله را بدانیم و عاملان آن چه کسانی هستند. ما باید درک کنیم که آیا داکتران بدون مرز، بیماران ، کارکنان و امکانات ما یک هدف هستند... به همین دلیل، ما از مقامات ذیربط می‌خواهیم که تحقیق در مورد این حمله وحشیانه انجام دهند".

این سازمان گفته است که در شرایط فعلی و بدون پاسخ به هر یک از این پرسش‌ها، برای داکتران بدون مرز دشوار خواهد بود که در مورد راه اندازی مجدد فعالیت‌های شفاخانه دشت برچی فکر کند.

داکتران بدون مرز افزوده که تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که این حمله شعبه زایمان و به ویژه مادران را در شفاخانه هدف قرار داده است؛ مهاجمان به طور سیستماتیک از یک اتاق به اتاق دیگر رفته و مادران را در رختخواب کشته اند.

کشته‌شدن مادران و کودکان

بر اساس یافته‌های داکتران بدون مرز، هنگامی که مهاجمان حمله را انجام دادند، ۲۸ مادر در بخش زایمان وجود داشته اند که از این میان بیش از نصف آنان کشته شدند.

در گزارش آمده است: "می‌توانیم تایید کنیم که ۱۵ نفر آنان (مادران) کشته شدند. در مجموع، براساس آمار رسمی منتشر شده از سوی مقامات افغانستان، ۲۴ نفر کشته و بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند. در میان قربانیان این حمله یک دایه افغان این سازمان، پنج نوزادی که فقط ساعاتی پیش به دنیا آمده بودند و دو پسر کمتر از ده سال که برای واکسین در شفاخانه مراجعه کرده، شامل بودند".

این سازمان گفته که پنج مادر حین زایمان و یا دقایقی پس از پیداشدن نوزادان شان هدف قرار گرفتند.

حمله بر شفاخانه صدبستر دشت برچی که به پیمانۀ گسترده در سطح ملی و بین‌المللی تقبیح شد، به تاریخ ۲۳ ثور توسط سه مهاجم صورت گرفت.

با آنکه طالبان دست داشتن در این حمله را رد کرده اند، حکومت افغانستان آن گروه را در این حمله دخیل می‌داند.

XS
SM
MD
LG