لینک های دسترسی

Breaking News

صدیقی: طالبان با یک اعلامیه از مسوولیت حملات شانه خالی نمی‌توانند


Kabul attack
Kabul attack

به دنبال حملات خونین در کابل و ننگرهار، ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که طالبان نمی‌توانند با حملات تروریستی بی‌ربط باشند و با انکار از مسوولیت حملات شانه خالی کنند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان امروز چهارشنبه ۱۳ می (۲۴ ثور) در واکنش به حملات خونین دیروز در کابل و ننگرهار، گفت که طالبان بقای شان را در ادامۀ خشونت می‌بینند و تا اکنون حرکتی که بیانگر اراده برای صلح باشد، از خود نشان نداده اند.

او گفت: "گروه طالبان خود را به هیچ صورت از تروریزم و حمله‌های تروریستی در چند روز گذشته در کابل و ولایات جدا کرده نمی‌توانند، با دادن اعلامیه‌ها و انکار از پذیرفتن مسوولیت، این برای مردم افغانستان قابل قبول نیست".

دیروز در حملات جداگانه بر یک شفاخانه در کابل و مراسم تشییع جنازه در ننگرهار، حد اقل ۴۲ تن جان باختند و نزدیک به ۹۰ نفر زخمی شدند.

حمله بر شفاخانه دشت برچی
حمله بر شفاخانه دشت برچی

طالبان با نشر اعلامیه‌ای دست داشتن در حملۀ کابل را رد کرده اند؛ اما امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان با نشر تویتی گفته است که بر اساس شواهد، طالبان قتل عام "شیعیان" در شفاخانه زایشگاه در کابل، حمله بر کاروان اردوی ملی در لغمان و قتل یک رقیب محلی آن گروه و هوادارانش را در ننگرهار، جشن گرفته اند.

آقای صالح گفته است: "آنان به دلیل پذیرفتن دروغ خود و متهم ساختن افسانوی داعش، جشن می‌گیرند".

حملات طالبان

ریاست امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که طالبان در بیش‌تر از دو نیم ماه گذشته، (۱۰ حوت ۱۳۹۸ تا ۲۲ ثور ۱۳۹۹) ۳۷۱۲ حمله تروریستی را در افغانستان انجام داده اند.

این ریاست در اعلامیه‌ای گفته است: "در این حملات وحشیانه، متاسفانه به علاوه نیروهای دفاعی و امنیتی، تعداد ۴۶۹ تن افراد ملکی شهید و تعداد ۹۴۸ تن افراد ملکی و بیگناه مجروح شده اند".

همچنان این ریاست گفته است که نظامیان افغان در این مدت که در حالت تدافعی قرار داشتند، ۱۵۹۳ عملیات را برای رفع تهدیدات راه اندازی کرده اند.

این ریاست افزوده است: "در این عملیات ۲۱۳۴ جنگجوی طالبان کشته، ۱۶۹۱ تن زخمی و ۱۷۳ تن دیگر شان دستگیر شده اند".

حکومت افغانستان اعلام کرد که در قبال صلح مسوولیت خود را انجام داده و حال طالبان اند که باید اعمال شان را بازنگری کنند.

حمله بر شفاخانه صدبستر دشت برچی
حمله بر شفاخانه صدبستر دشت برچی

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری تاکید کرد که روابط انکارناپذیر طالبان با تمام شبکه‌های هراس‌افگنی، مشکل اصلی فراراه پروسۀ صلح افغانستان است.

به گفتۀ وی، طالبان تصور دارند که اگر دست از خشونت بردارند، موجودیت شان را زیر سوال می‌رود و به همین دلیل آن گروه با رویکرد خشونت‌بار به دنبال گرفتن امتیازات است.

در پی حملات دیروز، محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان به نیروهای افغان دستور داد تا از حالت دفاعی بیرون شده و وارد حالت تهاجمی شوند.

XS
SM
MD
LG