لینک های دسترسی

Breaking News

نکلسن: شورای کویته به طالبان دستور تصرف نکردن شهرها را داده است


جان نکلسن، فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو، گفته است که رهبران طالبان چهار ماه پیش در نشستی در شهر کویته تصمیم گرفتند که جنگجویان آن گروه از این پس شهرهای افغانستان را تصرف نکنند و در عوض به حملات انتحاری توسل جویند تا از آن طریق موجودیت خود را نشان دهند.

آقای نکلسن گفته است " من (اینکار طالبان را) به مثابۀ کاهش جاه طلبی آنان می نگرم، به این معنا که فشارهای ما کارآ واقع شده است".

قوای امریکای و افغان می‌گویند که سران گروه طالبان در پاکستان مستقر بوده و از آنجا ساز و برگ جنگ و شورشگری طالبان را در افغانستان سوق و اداره می‌کنند.

محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان، هفتۀ گذشته به صدای امریکا گفت که خانواده های سران طالبان در پاکستان به گونۀ گروگان نگهداری می‌شوند. هرچند طالبان و پاکستان این ادعا را رد می‌کنند.

پس از سپتامبر ۲۰۱۶که طالبان برای مدت کوتاهی شهر کندز را به تصرف در آوردند، تا کنون جنگجویان آن گروه قادر به تصرف کدام شهر دیگر در افغانستان نشده اند. اما حملات انتحاری آن گروه در این مدت ادامه داشته است.

ماموریت معاونت ملل متحد برای افغانستان یا یوناما گزارش داده است که در سال ۲۰۱۷ میلادی ۵۷ حملۀ انتحاری در افغانستان صورت گرفته است که در اثر آن ۶۰۵ غیرنظامی افغان کشته و بیش از ۲۰۰۰ نفر دیگر زخمی شده است.

همچنان، یوناما گفته است که در مقایسه با سال ۲۰۱۶ در حملات انتحاری طالبان در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۲ درصد کاهش رونما شده است، اما حملات انتحاری گروه دولت اسلامی یا داعش در این سال ۱۸ درصد افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG