لینک های دسترسی

Breaking News

ستولتنبرگ: حضور و کمک‌های ناتو به افغانستان بستگی به شرایط است


ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو در سفرش به کابل با عبدالله عبدالله دیدار کرده و دو طرف روز شنبه (۲۹ فبروری- ۱۰ حوت) را برای مردم افغانستان یک روز "تاریخی و سرنوشت ساز" خوانده اند.

قرار است توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان تا پایان امروز (شنبه) میان مقام‌های ارشد امریکایی و نمایندگان طالبان در حضورداشت برخی از نمایندگان کشورهای منطقه و جهان در قطر به امضا برسد.

ریاست اجراییه افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آقای ستولتنبرگ در دیدارش با عبدالله عبدالله گفته است که حضور و کمک‌های ناتو مشروط به بهبود وضعیت و شرایط در افغانستان است.

آقای ستولتنبرگ همچنان گفته است: "ما به حضور و کمک‌های خود برای نیروهای مسلح افغانستان به اساس تعهدات خود ادامه می‌دهیم. این حضور و کمک‌ها مشروط به بهبود وضعیت و شرایط در افغانستان است و تا آن زمان ما در کنار حکومت افغانستان هستیم."

منشی عمومی ناتو همچنان ابراز امیدوار کرده که امضای توافقنامه صلح امریکا و طالبان بتواند زمینۀ را برای استقرار صلح و ثبات دایمی در آن کشور فراهم سازد.

او همچنان در این مورد گفته است: "ناتو قضیه را از نزدیک دنبال می‌کند و در جریان مذاکرات قرار داشت".

آقای عبدالله در این دیدار از حضور و کمک‌های ناتو در امر مبارزه با تروریزم در افغانستان قدردانی کرده است.

در این اعلامیۀ به نقل از آقای عبدالله آمده است: "امروز در تاریخ افغانستان یک روز تاریخی و سرنوشت‌ساز است و از حضور شما در کنار مردم افغانستان در چنین روزی تشکر می‌کنم."

در این دیدار دو طرف در مورد آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، آتش بس دایمی و استفاده بیشتر از فرصت برای دست ‌یافتن به صلح دایمی در افغانستان نیز تاکید کرده اند.

از سوی هم ریاست اجراییه افغانستان گفته است که ناروی برای میزبانی مذاکرات بین‌الافغانی ابراز آمادگی کرده است.

اودن هالورسن، معاون وزارت امور خارجه ناروی با عبدالله عبدالله دیدار کرده و گفته است که تمامی طرف‌ها با "تدبیر" با تحولات برخورد کنند و از فرصت ایجاد شده برای تامین صلح در افغانستان استفاده کنند.

قرار است منشی عمومی ناتو، وزیردفاع ایالات متحدۀ و رییس جمهور افغانستان پس از ظهر امروز در یک نشست خبری ظاهر شود و بار دیگر تعهد شان را برای همکاری‌های دراز مدت به افغانستان اعلام کنند.

XS
SM
MD
LG