لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو به چین: از دادن سلاح به روسیه خودداری کنید


میرچا جیوانا، معاون منشی عمومی ناتو
میرچا جیوانا، معاون منشی عمومی ناتو

در حالی که اوکراین برای عملیات دفاعی بهاری خود آماده می‌شود، مقامات ارشد سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) از چین خواسته اند که برای تمدید اشغال اوکراین به مسکو سلاح نفرستد.

میرچا جیوانا، معاون منشی عمومی ناتو، هشدار داده است که روسیه به اوکراین حمله کرده است و چین باید از حمایت مسکو خودداری کند.

این مقام ناتو گفته است که اگرچه هنوز هیچ نشانه‌ای از کمک نظامی چین به روسیه را ندیده است، اما می‌داند که بحث‌هایی در این مورد جریان دارد.

او گفت: "این فیصله برای چین بسیار جدی خواهد بود و این اقدام نه تنها بر روابط چین با ما بلکه بر جایگاه چین در مقابل تمام دنیا تاثیر خواهد گذاشت."

در عین حال، کشورهای عضو ناتو برای افزایش توانایی دفاع هوایی اوکراین در برابر تجاوز روسیه در تلاش استند. روز دوشنبه ۱۵ می (۲۵ ثور) بریتانیا بستهٔ جدیدی از کمک‌های نظامی به اوکراین، به شمول دافع هوا و طیاره‌های بی‌پیلوت را اعلام کرد. پیش از آن، آلمان نیز بزرگترین کمک خود به اوکراین را اعلام کرده بود.

تحلیلگران نظامی پیش‌بینی می‌کنند که در چند ماه آینده، طرف‌های متخاصم باید بین کمیت و کیفیت جنگ یکی را انتخاب کنند.

راب بایر، رییس کمیته نظامی ناتو، می‌گوید: "روس‌ها روی کمیت تمرکز می‌کنند و تعداد زیادی نظامیان اجیر را به جنگ می‌فرستند که به خوبی آموزش ندیده ‌اند و از مهمات قدیمی استفاده می‌کنند. اوکراینی‌ها روی کیفیت با سلاح‌ها و آموزش‌های غربی تمرکز خواهند کرد. این تفاوت بزرگی است."

اما جنرال کریستوفر کاولی، فرمانده بخش اروپایی ناتو، می‌گوید که اگرچه اوکراین تا حدی نیروهای زمینی روسیه را شکست داده است، اما نیروهای هوایی، بحری و سایبری روسیه همچنان قدرتمند استند.

با این حال، میرچا جیوانا، معاون منشی عمومی ناتو گفته است که این ایتلاف به حمایت از اوکراین متعهد است.

XS
SM
MD
LG