لینک های دسترسی

Breaking News

نظامیان ناتو در افغانستان به ۱۲۰۰۰ کاهش می‌یابد


سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که به عنوان بخشی از تلاش‌های صلح در افغانستان، حضور نظامی‌اش را در آن کشور کاهش می‌دهد.

ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو روز چهارشنبه اول اپریل (۱۳ حمل) در آستانۀ نشست وزیران دفاع عضو آن سازمان گفت که با وجود کاهش حضور نظامی در افغانستان، ناتو تعهد خود را به صلح و ثبات طولانی مدت در افغانستان حفظ خواهد کرد.

او افزود: " تا تابستان ما باید حدود ۱۲ هزار سرباز در آن کشور (افغانستان) داشته باشیم. هیچ تصمیمی برای کاهش بیشتر اتخاذ نشده است و همه گام‌های ما مبتنی بر شرایط خواهد بود".

بر اساس آمار ناتو، در زمان امضای توافقنامه صلح میان ایالات متحده و گروه طالبان، این سازمان تقریباً ۱۶ هزار نظامی در افغانستان داشت.

سرمنشی ناتو اوضاع افغانستان را دشوار توصیف کرد و افزود که زمان آن رسیده است که طالبان و همه بازیگران سیاسی نقش خود را ایفا کنند.

آقای استولتنبرگ تاکید کرد: "همه احزاب باید مشغول (اقدامات) سازنده باشند. به تعهدات آنها احترام بگذارید و اطمینان حاصل کنید که مذاکرات بین‌الافغانی می‌تواند آغاز شود".

این مقام بلند پایه ناتو در پاسخ به پرسش صدای امریکا در رابطه به تاثیر بحران سیاسی بر مذاکرات صلح گفت که بحران سیاسی جاری در افغانستان روی وضعیت تمام افغان‌ها تاثیر می‌گذارد.

او افزود: "ما از سیاستمداران افغان در کابل خواستیم که راه حل بیابند برای این که ما به یک حکومت قوی و افغان‌های متعهد نیاز داریم که با طالبان مذاکرات صلح واقعی داشته باشند. در نهایت این مرتبط به افغان‌ها است. در آخر باید افغان‌ها مسوولیت آینده شان را بگیرند".

همچنان سرمنشی ناتو بر کاهش خشونت‌های طالبان و حرمت به توافقی که آن گروه با ایالات متحده امضا کرده است، تاکید کرد.

نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو قرار است روز پنجشنبه دوم اپریل برگزار گردد و بخشی از اجندای این نشست به افغانستان اختصاص داده شده است.

XS
SM
MD
LG