لینک های دسترسی

Breaking News

حصارکشی دیورند تا یک‌سال تکمیل می‌شود


اردوی پاکستان گفته است که حصارکشی مرز بیش از ۲۶۰۰ کیلومتری آن کشور با افغانستان تا دسامبر ۲۰۱۹ تکمیل خواهد شد.

آصف غفور، سخنگوی اردوی پاکستان، با نشر ویدیویی از جریان حصارکشی در امتداد خط دیورند در تویتر نگاشته است که این حصار به سود مردم صلحجوی افغانستان و پاکستان بوده و مانع تردد دهشت افگنان خواهد شد.

آقای غفور نوشته است که از جمع ۸۴۳ پوستۀ مرزی ۲۳۳ آن اعمار شده است. او همچنان افزوده است که از مجموع مسیر ۱۲۰۰ کیلومتری که اولویت پنداشته می‌شود، در ۸۰۲ کیلومتر آن کتاره و سیم خاردار نصب شده است.

برخلاف پاکستان که اعمار حصار مرزی را برای جلوگیری از تردد دهشت افگنان در امتداد مرز آن کشور با افغانستان موثر می‌دانند، مقام‌های افغان این کار را بی ثمر دانسته و استدلال می‌کنند که پاکستان به جای ساختن حصار مرزی، پایگاه‌های دهشت افگنان را در قلمرو خود نابود کند.

ساختن این حصار فلزی از زمان آغاز کار تا کنون، چندین بار با واکنش خشمگینانۀ حکومت افغانستان روبرو شده است، زیرا به گفتۀ مقام‌های افغان بنای چنین حصار اجتماعات و خانواده های ساکن در امتداد خط دیورند را از هم جدا می‌کند.

کار ساختن این دیوار مرزی که متشکل از دو کتارۀ فلزی موازی به هم می‌باشد، اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی در روستاهای دوردست مرزی و کوهستانی پاکستان آغاز شد.

ارتفاع کتاره ها که در بالا و در وسط آنها سیم خاردار کشانده شده است در سمت افغانستان چهار متر و در سمت پاکستان ۳.۳ متر بلندی دارد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG