لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان حصارکشی مرزی را آغاز کرد


سرباز پاکستانی در نزدیکی مرز میان افغانستان و پاکستان در یک ساحۀ قبایلی پاکستان
سرباز پاکستانی در نزدیکی مرز میان افغانستان و پاکستان در یک ساحۀ قبایلی پاکستان

لوی درستیز اردوی پاکستان گفته است که کار اعمار کتارۀ فلزی در "ساحات معروض با تهدید بلند" در مرز با افغانستان آغاز شده است.

قمر جاوید باجوه گفت که اعمار این موانع در بخش‌هایی از باجور و مهمند ایجنسی ساحات قبایلی پاکستان که با ولایت‌های ننگرهار و کنر در افغانستان هم مرز است، آغاز شده است. آقای باجوه گفت که این کار به سود امنیت و ثبات هر دو کشور – افغانستان و پاکستان- است.

حکومت افغانستان حصار کشیدن یا هرگونه ساختمان دیگر بر بالای خط دیورند را مردود و غیرقابل قبول دانسته و به گفتۀ مقام‌های افغان به چنین کاری اجازه داده نخواهد شد.

عبدالله عبدالله رییس اجراییه افغانستان با انتقاد از تصمیم پاکستان مبنی بر حصارکشی در امتداد مرز با افغانستان گفت که هرگونه فعالیتی در آن سوی خط دیورند که در راستای مسایل "حساس" بین دو کشور ایجاد تشویش کند، به همکاری دو کشور در راستای مبارزه با دهشت افگنیکمک نمی‌کند.

آقای عبدالله آمادگی صادقانۀ افغانستان را برای مبارزه با دهشت افگنی فرصتی برای همسایگان این کشور خواند و گفت که همسایگان افغانستن نیز باید در راستای مبارزه با تهدیدات و چالش‌ها، گام‌های "جدی و صادقانه" بردارند.

پیش از این، نجیب دانش، معاون سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان روز یکشنبه اندکی پس از اعلام تصمیم پاکستان مبنی بر حصارکشی در امتداد مرز با افغانستان گفت که تا کنون‌ نشانه‌ای از چنین اقدامی دیده نشده و به گفتۀ وی اگر چنین شود، حکومت افغانستان برای جلوگیری از آن اقدام خواهد کرد.

پاکستان ادعا داردکه تندروان تحریک طالبان پاکستانی که در قلمرو افغانستان پناهگاه دارند، چند حملۀ مرگبار اخیر را در پاکستان انجام داده اند. اسلام آباد همچنان کابل را به از میان برداشتن این پناهگاه ها ترغیب می کند.

مقام‌های افغان نیز پاکستان را به پناه دادن و حتا تمویل و حمایت از گروه های تندرو مانند طالبان افغان متهم می‌کند که همواره حملات مرگباری را در داخل افغانستان انجام داده اند.

حملات اخیر در پاکستان که بیش از ۱۳۰ کشته بر جاگذاشت، اسلام آباد را واداشت تا گذرگاه های عمدۀ تورخم و سپین بولدک را برای بیش از یک‌ ماه مسدود کند، اقدامی که به گفتۀ مقام‌های پاکستانی هدف آن جلوگیری از تردد تندروان در امتداد مرز و دفع حملات آنان در پاکستان بود.

یک سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده بعد از بازگشایی سرحدات گفت که ما از هردو حکومت های افغانستان و پاکستان بخاطر تلاش های دوامدار شان برای همکاری مشترک جهت افزایش ثبات در منطقه تمجید مینماییم. ما از باز شدن مجدد سرحدات بین پاکستان و افغانستان استقبال مینماییم وهر دو حکومت را به مذاکرات مستقیم در تمامی مسایل ذات البینی شان ترغیب مینماییم.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG