لینک های دسترسی

Breaking News

اسلام آباد: هیچ ارتباط میان پاکستان و حملۀ کشمیر پیدا نشد


در حملۀ انتحاری ۱۴ فبروری بر بس حامل شبه نظامیان پولیس هند کم از کم ۴۰ نفر کشته شدند
در حملۀ انتحاری ۱۴ فبروری بر بس حامل شبه نظامیان پولیس هند کم از کم ۴۰ نفر کشته شدند

وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که بین این کشور و تندروانی که حملۀ مرگبار ماه گذشته را در کشمیر زیر ادارۀ هند انجام دادند، هیچ ارتباطی پیدا نشده است.

پیش از این هند فهرست ۹۰ تندرو مظنون و ۲۲ محلی را که ادعا شده بود مراکز آموزشی تندروان در خاک پاکستان است، به مقام‌های پاکستانی تحویل داده بود.

وزارت خارجۀ پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که تا کنون ۵۴ مظنون شامل در فهرست مقام‌های هندی بازجویی شده و برای اثبات ادعای دهلی جدید که گویا تندروان مستقر در پاکستان حملۀ کشمیر را انجام داده اند، هیچ شواهدی پیدا نشده است.

همچنان، مقام‌های پاکستانی گفته اند که تمام ۲۲ محلی را که به ادعای هند مراکز آموزشی تندروان در آن وجود دارد، بررسی کرده اند و هیچ نشانه‌ای از موجودیت چنین مراکز را در آنجاها پیدا نکرده اند.

در اعلامیۀ وزارت خارجۀ پاکستان آمده است که اگر هند مایل به دیدار از این محلات باشد، پاکستان حاضر است به مقام‌های آن کشور این زمینه را فراهم کند.

افغانستان، هند و ایران همواره پاکستان را به حمایت و پرورش تندروانی متهم کرده اند که از خاک پاکستان حملات را بر این سه کشور طراحی و انجام می‌دهند، اما مقام‌های پاکستانی همواره این ادعاها را رد کرده اند.

در حملۀ انتحاری ۱۴ فبروری بر بس حامل شبه نظامیان پولیس هند کم از کم ۴۰ نفر کشته شدند. گروه تندرو جیش محمد مستقر در پاکستان مسولیت این حمله را به دوش گرفت.

هند نیز در واکنش به این رویداد، یک مرکز آموزشی گروه جیش محمد را در قلمرو پاکستان بمباران کرد.

خطر حملۀ دیگر هند بر پاکستان

هم‌زمان با این، صدر اعظم پاکستان گفته است که هند به جنون جنگ مبتلا شده و از اینرو امکان دارد که بار دیگر بر پاکستان حملاتی را انجام دهد.

عمران خان در مصاحبه با روزنامۀ فایننشیل تایمز بریتانیا گفته است "اوضاع هنوز هم قابل نگرانی است. هنوز هم امکان حملات هند وجود دارد. مودی رویۀ پرخاشگرانه دارد و هر دو کشور را به میدان جنگ نزدیک کرده است".

صدر اعظم پاکستان ادعا کرده است که نرندرا مودی، صدر اعظم هند برای بهره گیری انتخاباتی این رویکرد را در برابر پاکستان در پیش گرفته است.

او حملات ماه فبروری را در کشمیر هند، پیامد "مظالم" حکومت هند خواند و ادعا کرد که گروه جیش محمد در هند مستقر بوده و مهاجم انتحاری که این حمله را انجام داد، باشندۀ کشمیر هند بود.

صدر اعظم عمران خان گفته است که در پاکستان نوین جایی برای دهشت افگنان وجود ندارد و به گفتۀ وی دهشت افگنان مستقر در آن کشور به شدت ضعیف شده اند.

XS
SM
MD
LG