لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان به طالبان: به امنیت مناطق مرزی توجه کنید


یک روز پس از حملات هوایی و راکتی نظامیان پاکستانی بر بخش‌های ولایت خوست و کنر، وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که فعالیت تندروان در مرز با افغانستان افزایش یافته و از حکومت طالبان خواسته است که باید در این مورد اقدامات جدی کند.

مقام‌های محلی طالبان روز گذشته در ولایت خوست تایید کردند که نظامیان پاکستانی بخش‌هایی از ولسوالی سپیرۀ این ولایت را بمباران کردند که در نتیجۀ آن، دست‌کم ۳۶ غیرنظامی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

همزمان با این، در اثر حملات راکتی نظامیان پاکستانی بر بخش‌های ولسوالی شلتن ولایت کنر، شش عضو یک خانواده کشته شدند که به گفتۀ مقام‌های محلی طالبان در میان قربانیان، زنان و کودکان نیز شامل اند.

وزارت خارجۀ پاکستان روز یکشنبه ۱۷ اپریل (۲۸ حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفت که برخی گروه‌ها به شمول تحریک طالبان پاکستانی (TTP) با استفاده از خاک افغانستان بر پوسته‌های نظامیان آن کشور در مرز حمله کرده و با وجود تماس‌های مکرر با حکومت طالبان، تا کنون این حملات ادامه داشته است.

در اعلامیه آمده است: "پاکستان در چند ماه گذشته بارها از دولت افغانستان خواسته است تا امنیت مناطق مرزی افغانستان با پاکستان را تامین کند. تروریستان با معافیت از مجازات، از خاک افغانستان برای انجام فعالیت‌های تخریبی در داخل پاکستان استفاده می‌کنند."

وزارت خارجۀ پاکستان همچنین گفته است که ادامۀ این وضعیت، به تلاش‌های آنان برای حفظ صلح و ثبات در امتداد مرز پاکستان و افغانستان زیان وارد خواهد کرد.

طالبان به حملات هوایی و راکتی نظامیان پاکستانی واکنش نسبتاً تند نشان داده و آن را "ظالمانه" خوانده اند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که چنین حملات روابط میان افغانستان و پاکستان را متضرر می‌سازد.

آقای مجاهد با اشاره به حملات اخیر نظامیان پاکستانی گفت: "حوصلهٔ افغان‌ها را در چنین مسایل به آزمایش نگیرد و چنین اشتباه را تکرار نکند ، در غیر آن، پیامدی بدی خواهد داشت."

وزارت خارجۀ پاکستان همچنین اضافه کرده که این کشور به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام دارد و تاکید کرده است که آنان به همکاری شان با طالبان برای تقویت روابط دو جانبه ادامه می‌دهند.

در این حال، وزارت دفاع حکومت طالبان حملات دیروز نظامیان پاکستانی بر خاک افغانستان را "نقض آشکار قوانین بین‌المللی اصول دپلوماتیک و حق‌همسایه‌داری" عنوان کرده است.

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی این وزارت با فرستادن یک پیام ویدیویی به خبرنگاران گفت که رهبری وزارت دفاع این عمل "غیرانسانی و ظالمانۀ" نظامیان پاکستانی را شدیداً محکوم می‌کند.

آقای خوارزمی افزود: "ما همیشه بالای کشورهای همسایه و کشورهای منطقه صدا زدیم که مشکلات از راه‌های اصولی و دپلوماتیک حل شود و هیچ کشوری افغان‌ها را نیازمایند و افغان‌ها را مجبور نسازند که عمل بل‌المثل نمایند."

این در حالی است که پیش از این نیز مقام‌های پاکستانی از انجام حملات تندوران از خاک افغانستان بر آن کشور خبر داده بودند، ادعایی که همواره از سوی طالبان و حکومت پیشین افغانستان رد شده است.

XS
SM
MD
LG