لینک های دسترسی

Breaking News

گذرگاه‌های تورخم و سپین بولدک فردا به روی تجارت باز می‌شود


وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که به درخواست حکومت افغانستان، گذرگاه‌های چمن – سپین‌ بولدک و تورخم را به روی اموال تجارتی هفتۀ سه روز باز می‌کند.

عایشه فاروقی، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان، روز چهارشنبه ۸ اپریل (۲۰ حمل) در تویترش نوشته است که این گذرگاه‌ها به روزهای جمعه، دوشنبه و چهارشنبه سر از فردا ۱۰ اپریل باز خواهد شد.

عاطف مشعل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد و اجمل احمدی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت از این اقدام پاکستان استقبال کرده اند.

آقای مشعل در تویترش گفته است: "ما از این اقدام استقبال می‌کنیم، در حالی که منطقۀ ما و تمام جهان با همه‌گیری کروناویروس مواجه است، این گونه دوستی در موفقیت تلاش‌ها و روابط دوجانبه خوب میان دو کشور کمک می‌کند".

پاکستان در دوم ماه مارچ، به دلیل نگرانی از گسترش کروناویروس، گذرگاه چمن – سپین بولدک و در ۱۵ همان ماه گذرگاه تورخم را به طور موقت بست.

با بسته‌شدن این گذرگاه‌ها، اموال تاجران افغانستان در پاکستان متوقف شد.

خان‌جان الکوزی، معاون اتاق‌های تجارت و سرمایه‌گذاری در گفتگو با رادیو آشنا - صدای امریکاارزش این اموال تجارتی را دوونیم میلیارد دالر تخمین کرد.

آقای الکوزی گفت که هر روز تاجران افغان به دلیل توقف این اموال، به گمرک پاکستان دو میلیون دالر دیمرچ (کرایه معطلی) پرداخت می‌کنند.

پاکستان در اوایل هفتۀ روان، گذرگاه‌های تورخم و چمن – سپین بولدک را به روی افغان‌هایی که در آن کشور گیرمانده بودند، برای چهار روز باز کرد.

بر اساس گزارش‌ها در سه روز گذشته از طریق گذرگاه‌های تورخم و چمن – سپین بولدک هزاران افغان به کشورشان برگشته اند.

XS
SM
MD
LG