لینک های دسترسی

Breaking News

گذرگاه تورخم و سپین بولدک – چمن به روی مسافرین باز شد


مقام‌های سرحدی افغان می‌گویند که گذرگاه تورخم و سپین بولدک – چمن از بامداد امروز دوشنبه به روی مسافرین باز شده است.

به گفتۀ این مقام‌ها، کسانی که به صورت قانونی به پاکستان رفته بودند و همچنان مهاجرینی که تذکره افغانستان دارند و نسخه‌های درمانی شفاخانه‌های کویته یا کراچی را داشته باشند، اجازۀ ورود به افغانستان خواهند داشت.

دگروال شریف غرزی، کمیسار سرحدی سپین بولدک – چمن امروز دوشنبه ششم اپریل (۱۸ حمل) به صدای امریکا گفت که تا اکنون صد مسافر از طریق گذرگاه چمن وارد افغانستان شده اند.

او افزود: "تیم‌های صحی ما شدیداً نظارت می‌کنند و ما افراد دارای پاسپورت و تذکره را که نسخه داکتر و تداوی را همراه دارند، اجازه می‌دهیم. سایر مسافرین حتا کسانی که از چین یا کشوری دیگر آمده باشند و طیارۀ شان در پاکستان فرود آمده باشد، هم اجازۀ ورود نمی‌دهیم".

به گفتۀ مقام‌های کندهار این تدابیر برای جلوگیری از گسترش کروناویروس گرفته شده است.

یکی دیگر از نگرانی بزرگ، آن شمار کارگران افغان است که ممکن با کروناویروس مبتلا باشند که از طریق ساحات قبایلی از ایران به گذرگاه چمن رسیده اند.

اما مقام‌های سرحدی تاکید دارند که برای جلوگیری از بیماری کووید-۱۹ تدابیر ویژه گرفته شده و تا اکنون به این گونه افراد اجازۀ ورود داده نشده است.

همچنان دگروال غرزی افزود که جانب پاکستان هنوز هم مسیر را به روی اموال ترانزیتی بسته و گفته اند که در این بخش آمادگی ندارند.

از سوی هم مقام‌های محلی ننگرهار می‌گویند که گذرگاه تورخم حوالی ساعت ۷:۳۰ صبح روز دوشنبه به روی مسافرین باز شده و کسانی که از پاکستان وارد افغانستان می‌شوند، قرنطین خواهند شد.

به گفته این مقام‌ها تمامی آمادگی‌ها برای قرنطین‌شدن مسافران در گذرگاه تورخم گرفته شده است.

پاکستان هفتۀ جاری اعلام کرد که برای بشردوستی گذرگاه سپین بولدک – چمن را به روی آن شمار افغان‌های که در آن کشور گیر مانده اند، باز می‌کند.

عاطف مشعل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد گفته است که این گذرگاه تنها برای سه روز از یک طرف باز خواهد بود تا افغان‌ها به کشورشان برگردند.

XS
SM
MD
LG