لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان گذرگاه تورخم و سپین بولدک-چمن را به گونۀ موقت باز می‌کند


وزارت خارجه پاکستان می‌گوید که قرار است گذرگاه‌های تورخم و سپین بولدک-چمن را تا دو روز دیگر به گونۀ موقت و یک طرفه به روی شهروندان افغان باز خواهد شد.

وزارت خارجه پاکستان روز شنبه چهارم اپریل (۱۶ حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که گذرگاه‌های تورخم و سپین بولدک – چمن برای مدت سه روز از تاریخ "ششم تا نهم" اپریل باز خواهد بود.

در اعلامیۀ آمده است که این تصمیم بشردوستانۀ به درخواست حکومت افغانستان صورت گرفته است تا شماری از افغان‌های که در پاکستان حضور دارند بتوانند به کشور شان برگردند.

عاطف مشعل، سفیر افغانستان در پاکستان نیز گفته است که این گذرگاه‌ها به گونه یک طرفه باز خواهند شد و همه روزه از هر گذرگاه زمینه عبور تا ۱۰۰۰ نفر مساعد خواهد شد.

پس از گستر شیوع کروناویروس، پاکستان تمامی گذرگاه‌های خود را در اوایل ماه گذشتۀ میلادی به شمول تورخم، سپین بولدک - چمن، غلام‌خان، دندپتان و انگور اده را به روی هرگونه رفت و آمد مسدود کرد.

شماری از شهروندان افغان از گیرماندن سایر افغان‌های که برای مقاصد صحی به پاکستان رفته بودند، به صدای امریکا خبر داده و گفته اند که در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برند.

پیش از این وزارت مالیه افغانستان گفته بود که پس از تلاش‌های زیاد و گفتگو با مقام‌های پاکستانی، آنان تنها گذرگاه سپین بولدک - چمن را به روی تجارت باز کردند.

عمران خان، صدر اعظم پاکستان دو هفته قبل در صفحۀ تویترش نگاشت که با وجود نگرانی‌ها از شیوع کروناویروس وی دستور بازگشایی گذرگاه سپین بولدک – چمن را داده و کشورش متعهد به حمایت از مردم افغانستان است.

بر اساس آخرین معلومات وزارت صحت افغانستان شمار واقعات مثبت کروناویروس در آن کشور به ۲۹۹ رسیده و هفت نفر به اثر مبتلاشدن به این ویروس جان باخته اند.

این وزارت همچنان گفته است که شمار واقعات مثبت این ویروس به دلیل وارد شدن آن به مرحله گردش در افغانستان در حال افزایش است و مردم باید برای جلوگیری و مبارزه با آن بسیچ شوند.

XS
SM
MD
LG