لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: طالبان تفاهمنامۀ امریکا را بر شریعت ترجیح داده اند


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان می‌گوید که در مذاکرات صلح جانب طالبان تفاهمنامه با امریکا را بر شریعت ترجیح داده اند.

در صحبت در مراسم مولود پیامبر اسلام در کابل، آقای غنی از طالبان خواست که از خشونت دست بردارند و اصول شرعی و اسلامی را اساس گفتگوهای صلح بپذیرند.

رییس جمهور غنی گفت: "مردمی که ادعا می‌کردند که ۲۰ سال از دین حراست کردند، امروز می‌گویند نه، پیمان امریکا. آن هم که مفاهمه است، برای آنها (طالبان) نسبت به احکام قران شریف و شریعت با اهمیت‌تر است...بیایید با علمای کرام ما صحبت کنید".

رسیدگی به جنجال‌های احتمالی در جریان مذاکرات به اساس فقه حنفی و اساس پیشبرد مذاکرات صلح دو مورد اختلافی میان هیات‌های مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان عنوان شده است.

بر اساس گزارش‌ها طالبان گفته اند که توافقنامۀ آن گروه با ایالات متحده، اساس مذاکرات صلح با حکومت افغانستان باشد؛ اما هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان آن را رد کرده است.

هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که بر اساس پیشنهاد طالبان، گروه‌های کوچک از دوجانب روی موارد مشخص اختلافی کار می‌کنند تا مشکل حل شود.

مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) به گونۀ رسمی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد و این گفتگوها به دلیل اختلاف‌ها در ترتیب اصول مذاکرات تا اکنون پیشرفتی نداشته است.

XS
SM
MD
LG