لینک های دسترسی

Breaking News

بحث روی گزینه‌های حل موارد اختلافاتی مذاکرات صلح در دوحه


هیات‌ مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که از شام چهارشنبه بحث‌ها با جانب طالبان روی گزینه‌های پیشنهادی برای حل دو مورد اختلافی ترتیب اصول مذاکرات صلح آغاز شده است.

رسول طالب، عضو این هیات امروز پنجشنبه ۲۲ اکتوبر (اول عقرب) با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت که تمرکز در این نشست‌ها روی رسیدن به توافق متمرکز است.

او گفت: "ما نهایتاً روی یک متنی که برای دوطرف قابل قبول باشد و نگرانی‌ها و نظرات دوطرف را مورد توجه قرار بدهد و در آن گنجانده شود، باید تفاهم بکنیم".

آقای طالب تاکید کرد که برای این کار زمان زیادی وجود ندارد، باید هرچه زودتر این بحث خاتمه یابد و دو جانب به مسایل اساسی مثل ترتیب آجندای مذاکرات، آتش‌بس و توقف جنگ به مذاکره بپردازند.

این عضو هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان با اشاره به شدت خشونت‌ها در این کشور و تلفات غیرنظامیان گفت که این وضعیت به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

اما تا اکنون طالبان در مورد نشست تازه میان دوطرف چیزی نگفته اند.

از سویی هم، سفارت فرانسه در کابل گفته است که طالبان همچنان به سطح غیرقابل قبول خشونت‌ها ادامه داده اند.

این سفارت در یک تویت با اشاره به تلفات نظامیان در حملات تخار و آواره شدن ۴۰هزار غیرنظامی به دلیل جنگ‌ها در هلمند گفته است: "طالبان باید حملات خود را متوقف و به برقراری صلح کمک کنند".

این در حالی است که روز گذشته محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان نیز از افزایش خشونت‌های طالبان انتقاد کرد.

او گفت که طالبان حملات اخیر طالبان به ولایات هلمند و غور و سایر نقاط افغانستان نشان می‌دهد که هنوز هم طالبان به "روایت کاذب فتح" باور دارند؛ روشی که به گفتۀ وی، هیچگاهی آن گروه را پیروز نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG