لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو مذاکرات صلح دوحه را 'شکنند' خواند


منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در پایان نشست وزیران دفاع کشورهای عضو این پیمان بار دیگر بر پشتیبانی از روند صلح افغانستان تاکید کرد.

ینس ستولتنبرگ ناوقت روز جمعه ۲۳ اکتوبر (دوم عقرب) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "مذاکرات در دوحه شکنند است، اما بهترین فرصت برای صلح است و تمام افغان‌ها باید از این فرصت تاریخی استفاده کنند."

آقای ستولتنبرگ سطح خشونت‌های طالبان را در این کشور غیرقابل پذیرش عنوان کرد و افزود که این گروه باید با کاهش خشونت زمینه را برای آتش‌بس فراهم کند.

او تاکید کرد که ناتو در حال حاضر در افغانستان، حدود ۱۲ هزار سرباز دارد و در باره چگونگی حضور این نیروها و خروج آنان از این کشور به گونۀ مشترک تصمیم خواهند گرفت.

منشی عمومی ناتو همچنان افزود: "هرگونه تغییر (در شمار سربازان) در آینده بستگی به پیشرفت در مذاکرات صلح و وضعیت موجود خواهد داشت."

با این حال، این مقام بلند پایه ناتو از طالبان خواست که هرگونه روابط شان را با شبکه القاعده و دیگر گروه‌های هراس‌افگن قطع کنند.

آقای ستولتنبرگ به حفاظت از دست‌آوردهای دو دهه اخیر در افغانستان که به گفته وی با "فداکاری‌های فراوان" به دست آمده، تاکید کرد.

مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) به گونۀ رسمی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد و این گفتگوها به دلیل اختلاف‌ها در ترتیب اصول مذاکرات تا اکنون پیشرفتی نداشته است.

XS
SM
MD
LG