لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: به هدف کاهش خشونت فشار‌های امریکا افزایش می‌یابد


نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان از افزایش خشونت‌ها در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که برای کاهش آن، امریکا فشارها را بر دو طرف درگیر جنگ بیشتر خواهد کرد.

زلمی خلیلزاد روز یکشنبه ۲۵ اکتوبر (چهارم عقرب) در صفحۀ تویترش از حملۀ هوایی نیروهای افغان در تخار و حملات انفجاری و کشتار هدهمند غیرنظامیان توسط طالبان یادآوری کرده است.

آقای خلیلزاد افزوده است که در اثر حملات طالبان صد‌ها غیرنظامی برای زنده ماندن در شهر لشکرگاه بی‌جا شده و همچنان به نقل کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفته که در حملۀ هوایی قوای افغان در تخار ۱۲ کودک کشته شده اند.

او همچنان گفته است: "پاسخ این وضعیت در کاهش فوری خشونت‌ها است که منجر به آتش‌بس تمام طرف‌ها گردد. پاسخ در یک تفاهم سیاسی سریع است ایالات متحده به طور استثنایی بر این هدف تمرکز دارد و بر هر دو طرف فشار می‌آورد تا خشونت‌ها را کاهش داده و هر چه سریعتر یک راه صلح را بیابند."

پیش از این امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان وارد شدن تلفات به کودکان در یک مسجد در اثر حملات هوایی نیروهای افغان را رد کرده بود و گفت "با کسانی که شایعه را سرخط ساخته اند برخورد قانونی خواهد شد."

آقای خلیلزاد به گونۀ غیرمستقیم به این گفته‌های معاون اول ریاست جمهوری افغانستان واکنش نشان داده و گفته است که باید به رسانه‌ها و فعالان جامعه مدنی در این کشور اجازه داده شود تا این رویدادها را مستتند سازی کنند.

نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان در حالی بار دیگر بر کاهش خشونت‌ها در این کشور تاکید کرده که دیروز سازمان عفو بین‌الملل ماه اکتوبر را مرگ‌بارترین ماه برای غیرنظامیان در افغانستان عنوان کرد و گفت که در جریان هفته‌های اخیر دست‌کم ۵۰ غیرنظامی افغان کشته شده اند.

در تازه ترین خشونت علیه غیرنظامیان، روزگذشته یک حمله‌ انتحاری در نزدیکی یک مرکز آموزشی در غرب کابل سبب کشته شدن ۱۸ غیرنظامی و زخمی شدن بیش از ۵۰ تن دیگر شد.

XS
SM
MD
LG