لینک های دسترسی

Breaking News

اگر طالبان به زور به قدرت برسند، افغانستان 'دولت مطرود' خواهد شد – بلینکن


آقای بلینکن در جریان سفر به هند گفت که "قساوت‌های" اخیر طالبان "عمیقا، عمیقا ناراحت کننده" است.
آقای بلینکن در جریان سفر به هند گفت که "قساوت‌های" اخیر طالبان "عمیقا، عمیقا ناراحت کننده" است.

انتونی بیلنکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده گفته است که اگر گروه طالبان بخواهد با زور کنترول افغانستان را در دست بگیرد، افغانستان به یک "دولت مطرود" مبدل خواهد شد.

آقای بلینکن روز چهارشنبه ۲۸ جولای (ششم اسد) در جریان سفر به دهلی جدید به خبرنگاران گفت "افغانستانی که در آن به حقوق بشری مردمش احترام نشود، افغانستانی که در آن بر ضد خود مردم کشور قساوت صورت گیرد به یک دولت مطرود تبدیل خواهد شد."

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که اگر طالبان می‌خواهند که در سطح جهان پذیرفته شوند، باید تغییر کنند. او گفت: "طالبان می‌گویند که در صدد رسمیت یافتن بین‌المللی اند، خواستار حمایت بین‌المللی از افغانستان اند. از قرار معلوم می‌خواهند که رهبران شان بتوانند آزادانه در جهان سفر کنند و تحریم‌ها بر آنان برداشته شود وغیره...تسخیر کشور از راه زور و بدرفتاری بشری با مردم کشور، راه دستیابی به این اهداف نیست."

انتونی بلینکن گفت که "قساوت‌های" اخیر طالبان "عمیقا، عمیقا ناراحت کننده" است. او گفت که ایالات متحده به پیمانۀ زیاد در افغانستان در تعامل باقی‌مانده است تا "همه‌طرف‌ها را برای یافتن یک راه حل با مفهوم حل صلح آمیز منازعه کنار بیاورد."

این در حالی است که یک هیات نه نفری طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان در سفر به چین و دیدار با وزیر خارجۀ آن کشور اطمینان داده اند که از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

بیجینگ نگران است که مبادا با مسلط شدن احتمالی طالبان در افغانستان، از قلمرو آن کشور برای انسجام فعالیت‌ گروه‌های جدایی طلب چینی استفاده شود.

چین با وصف آنکه مدعی است که در سیاست خارجی خود اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر را در پیش گرفته است، دلواپس است که مذهبی بودن طالبان، آن گروه را با اکثریت مسلمان در ولایت شین‌ژیانگ چین نزدیک کرده است؛ نگرانی که رهبران کمونیست چین را با هیات گروه بنیادگرای اسلامی طالبان دور یک میز کشانده است.

ژاو لیجان، سخنگوی وزارت خارجۀ چین روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت"وزیر خارجه وانگ یی تصریح ورزید که طالبان افغان یک نیروی مهم نظامی و سیاسی در افغانستان اند. چین همواره به عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر توسل جسته است. افغانستان به مردم افغانستان تعلق دارد."

به گفتۀ برخی کارشناسان، برای طالبان که هوای تصرف کامل قدرت در افغانستان و داشتن مشروعیت بین‌المللی را در سر می‌پرورانند، چین منبع بزرگ جلب سرمایه‌گذاری و حمایت اقتصادی-سیاسی است.

به گفتۀ نیشانک متوانی، افغانستان شناس مستقر در آسترالیا "طالبان با جلب حمایت بیجینگ، سپر دپلوماتیک را در شورای امنیت سازمان ملل متحد به دست خواهند آورد...مهم است به خاطر داشته باشیم، زمانیکه کشورهای دیگر درهای شان را گشوده و با طالبان وارد تعامل می‌شوند، این اقدام مشروعیت حکومت افغانستان را کاسته و طالبان را به عنوان حکومت منتظر آینده معرفی می‌کند."

پس از آغاز روند خروج قوای خارجی از افغانستان در ماه می سال روان، حملات طالبان در سرتاسر افغانستان شدت یافته است و به گفتۀ مقام‌های وزارت دفاع ایالات متحده، آن گروه اکنون کنترول مراکز نصف ولسوالی‌های افغانستان را در دست دارد.

XS
SM
MD
LG