لینک های دسترسی

Breaking News

'صلح افغانستان'؛ محور گفتگوی تیلفونی ترمپ با امیر قطر


عکس (آرشیف)
عکس (آرشیف)

دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا و شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر در یک تماس تیلفونی دربارۀ پیشرفت‌های مذاکرات صلح افغانستان صحبت کرده اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از رسانۀ دولتی قطر روز جمعه ۹ اگست (۱۸ اسد) گزارش داده است که در این تماس تیلفونی دو طرف، روابط استراتیژیک میان ایالات متحده و قطر و آخرین تحولات منطقه‌‌ای و جهانی را نیز مورد بحث قرار داده اند.

در این گزارش آمده که آقای ترمپ و شیخ تمیم در کنار دیگر موضوعات، روی آخرین پیشرفت‌های گفتگوهای صلح امریکا با نمایندگان طالبان در دوحه بحث و رایزنی کرده اند.

قطر در ماه‌های اخیر هشت بار میزبان گفتگوهای صلح افغانستان میان نمایندگان امریکا و طالبان بوده است. ماه گذشته نیز شهر دوحۀ قطر میزبان نشست "بین‌الافغانی" میان سیاست‌گران افغان و نمایندگان طالبان بود.

در همین حال، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان در صفحه تویتر خود گفته است که با وزیر خارجه ناروی در بارۀ صلح افغانستان دیدار و گفتگو کرده است.

آقای خلیلزاد افزوده که ناروی می‌تواند در زمینه‌ دستیبابی به صلح، افغانستان را کمک کند.

این در حالی است که در روزهای گذشته مقامات امریکایی از نزدیک شدن به توافق با گروه طالبان خبر داده اند.

انتظار می‌رود در جریان مذاکرات کنونی امریکا و نمایندگان طالبان در دوحه، توافق میان این دو جناح نهایی شود و بلافاصله "مذاکرات بین‌الافغانی" آغاز شود.

مقامات امیدوارند که این گفتگوها به آتش‌بس در افغانستان منجر شود؛ هرچند تا حالا هیچ نشانی از کاهش خشونت‌ها دیده نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG