لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: مذاکره با طالبان برای صلح است؛ نه برای ترک افغانستان


ینس ستولتنبرگ​، منشی عمومی ناتو تاکید می‌کند که افغانستان نسبت به هر زمان دیگر به صلح نزدیک شده است.

آقای ستولتنبرگ، روز سه شنبه ۶ اگست (۱۵ اسد) در پوهنتون "ویکتوریای ویلنگتون" نیوزلند گفت که برای صلح پایدار، نیاز به مذاکرات بین الافغانی در افغانستان است و آقای خلیلزاد تلاش می‌کند تا فضا را برای این گفتگوها ایجاد کند.

او افزود که مذاکرات بین‌الافغانی در اسرع وقت آغاز خواهد شد و حکومت افغانستان، بخشی از این مذاکرات خواهد بود.

آقای ستولتنبرگ در مورد مذاکرات جاری آقای خلیلزاد با طالبان گفت: "این بسیار مهم است که در حال حاضر ما روی چه مذاکره می‌کنیم، یا آنچه خلیلزاد با طالبان روی آن مذاکره می‌کند توافق برای ترک نه، بل توافق صلح در افغانستان است."

منشی عمومی ناتو همچنان در مورد مذاکرات جاری با طالبان گفت که یک فرصت واقعی برای صلح ایجاد شده و ناتو از تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه حل از طریق گفتگو حمایت می‌کند.

این در حالیست که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان، ناوقت دیروز دوشنبه در توییتر خود نوشته است: "چند روز اخیر را در دوحه با تمرکز روی موضوعات باقی مانده در تکمیل توافق باالقوه با طالبان، که زمینه خروج مشروط نیروها را فراهم خواهد ساخت، صرف نموده‌ام. ما پیشرفت عالی داشته‌ایم".

آقای خلیلزاد افزوده که برای ایجاد اجماع بین‌المللی در راستای حمایت از روند صلح افغانستان به هند سفر می‌کند؛ اما گروه کاری وی با نمایندگان طالبان روی "جزئیات تخنیکی و میکانیزم‌های مورد نیاز برای تطبیق موفقیت‌آمیز توافق‌نامه" کار می‌کنند.

از سوی دیگر، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در تهران گفت که در مذاکرات صلح، باید دولت افغانستان نقش محوری داشته باشد.

آقای ظریف با انتقاد از روند جاری مذاکرات صلح میان ایالات متحده و طالبان گفت که هر راهکاری باید با "مالکیت دولت افغانستان" باشد و دیگر کشورهای دخیل در این روند، فقط نقش کمک کننده و تسیهل‌کننده داشته باشند.

XS
SM
MD
LG