لینک های دسترسی

Breaking News

آیا آزادی بیان در افغانستان قربانی گفتگوهای صلح خواهد شد؟


شماری از خبرنگارانی که از دوحه برگشته اند؛ نگران چگونگی فعالیت رسانه‌های آزاد و خبرنگاران در آینده اند، چون به گفته آنان در طرز فکر طالبان در رابطه به فعالیت رسانه‌ها تغییر جدی ایجاد نشده است.

شماری از این خبرنگاران می‌گویند که پس از ملاقات با برخی از نمایندگان هیات گروه طالبان، این نگرانی و ترس نزد شان ایجاد شده است.

بهنود بهنود یکی از خبرنگاران با توجه به آزادی رسانه‌ها در دو دههٔ گذشته و نقش آن در زندگی مردم می گوید: "با اینکه برگشت به عقب ناممکن است اما ما نگرانی داریم چون طالبان عقیدتاً نسبت به عملکرد رسانه ها و کارکرد خانم‌ها در رسانه‌ها تغییر نکرده‌اند و این ممکن است به نحوی زمینه را محدود کند."

حکومت افغانستان گفته است که دستآوردهای دو دهۀ گذشته از جمله آزادی بیان و حقوق زنان از خطوط سرخ بوده و قربانی مذاکرات صلح نخواهد شد.

اما حامد کوهستانی، خبرنگار افغان می‌گوید که حکومت افغانستان بارها خطوط سرخی را ترسیم کرده است اما بعدتر به بهانۀ "منافع بزرگ ملی" آن خطوط سرخ را پشت سر گذاشته است. آقای کوهستانی می‌گوید که باید منتظر ماند و دید که مذاکرات چگونه به پیش می‌رود.

شمار محدودی از خبرنگاران زن نیز در نشست افتتاحیۀ مذاکرات صلح افغانستان در قطر اشتراک کرده بودند؛ با توجه به برخورد طالبان با زنان در جریان رژیم این گروه، زنان خبرنگار بیش از پیش نگران اند.

محبوبه واحدی یک تن از خبرنگارانی که برای پوشش خبرهای مذاکرات صلح به دوحه رفته بود، به صدای امریکا گفت: "در گفتگوهایی که با طالبان داشتم، آنها همچنان بر روی عنعنات اسلامی تاکید می‌کنند و می‌گویند با زنان طبق عنعنات اسلامی رفتار خواهند کرد، اما به طور واضح مشخص نمی‌کنند که این عنعنات اسلامی چیست و چه حق و حقوقی برای زنان می‌دهد."

در همین حال، کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان می‌گوید که حکومت باید از دست‌آورد آزادی رسانه‌ها و فعالیت خبرنگاران در جریان گفتگوها دفاع کند. اما آنچه کمیته مصوونیت آن‌را عدم همکاری حکومت در اطلاع رسانی از نشست دوحه می‌خواند، این نهاد حامی رسانه‌ها را نگران ساخته است.

صدیق الله توحیدی، مسوول دادخواهی کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان گفت: "حکومت افغانستان نباید مانع دسترسی خبرنگاران به اطلاعات شود. آزادی رسانه‌ها یکی از افتخارات حکومت افغانستان است و اگر قرار باشد خودشان به این افتخار آسیب بزنند، فکر می‌کنم در میز مذاکرات هم چندان استدلالی با طرف مقابل نخواهند داشت."

از سوی دیگر، ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح افغانستان استدلال می‌کند که حکومت افغانستان تلاش خود را برای حضور پررنگ خبرنگاران در محل برگزاری مذاکرات صلح در دوحه داشته است.

خانم انوری گفت: "با اینکه میزبان و طرف مقابل طرفدار این سطح حضور نیستند اما از اثر تلاش‌های حکومت دسترسی گسترده رسانه‌ها فراهم شد و اکنون تلاش برای بیشتر ساختن آن ادامه دارد."

شماری از نهادهای حامی رسانه‌ها ابراز نگرانی می‌کنند که حکومت افغانستان عمداً مانع اطلاع‌رسانی از روند مذاکرات صلح افغانستان می‌شوند؛ هرچند حکومت می‌گوید متعهد به شفافیت در روند مذاکرات است.

XS
SM
MD
LG