لینک های دسترسی

Breaking News

'امریکا ممکن بدون توافق صلح با طالبان سربازانش را در افغانستان کاهش دهد'


رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ایالات متحدۀ امریکا
رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ایالات متحدۀ امریکا

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است که رسیدن توافق با طالبان در جریان سال روان ممکن است؛ اما تاکید کرده که اگر این توافق نهایی هم نشود، رییس جمهور ترمپ آمادۀ کاهش سربازان امریکایی از افغانستان است.

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ایالات متحده ناوقت دیروز یک شنبه ۱۲ جنوری (۲۲ جدی) در گفتگوی اختصاصی با ویب سایت خبری "اکسیوس" گفت: "نیروهای افغان بهتر عمل می‌کنند و فکر می‌کنم به زودی در یک موقعیت قرار خواهیم گرفت، خواه با یک معامله باشد و یا بدون معامله، که حضور نظامی خود را در افغانستان کاهش دهیم".

مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفته است که ممکن ایالات متحده امسال با طالبان به توافقی دست یابد، اما او افزود که این توافق "باید معامله خوبی باشد".

پیش از این رییس جمهور ایالات متحده به افغانستان در پایگاه بگرام اعلام کرد که شمار سربازانش را در این کشور تا سقف ۸۶۰۰ تن کاهش خواهد داد.

ایالات متحده سال گذشته پس از یک حمله طالبان که منجر به کشته‌شدن یک امریکایی در کابل شد، مذاکره با طالبان را فسخ کرد.

با آنهم، مذاکرات صلح امریکا با طالبان پس از سه ماه توقف به تاریخ (هفتم دسمبر) در قطر از سر گرفته شد و در این گفتگوها افزون بر تامین آتش‌بس در افغانستان، خروج مشروط نیروهای امریکایی و دیگر سربازان خارجی از آن کشور و آغاز مذاکرات بین الافغانی به بحث گرفته شده است.

پس از آن، ایالات متحده مذاکرات با طالبان را برای بار دوم پس از حمله ۱۱ دسمبر در نزدیکی پایگاه نظامی بگرام، متوقف کرد.

اما اکنون، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان از یک هفته به اینسو در قطر به سر می‌برد و انتظار می‌رود که در این دور مذاکرات، نمایندگان امریکا و طالبان در مورد "کاهش خشونت‌ها، آتش بس و آغاز مذاکرات بین الافغانی" صحبت کنند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز یک شنبه ۱۲ جنوری (۲۲ جدی) گفت که هرگونه طرحی برای گفتگوهای صلح ارایه می‌شود باید وضاحت داشته باشد؛ چون برای این کشور تامین صلح به معنای ختم جنگ است.

به گفتۀ صدیقی، طرح اساسی افغانستان برای گفتگوهای صلح، برقراری آتش‌بس است و کاهش خشونت جنبۀ عملی ندارد.

این در حالی است که طالبان به روز شنبه مسوولیت کشته شدن دو نظامی امریکایی را در ولایت قندهار بر عهده گرفتند، اما مقامات ایالات متحده تا حال در مورد چگونگی تاثیر این حمله بر مذاکرات صلح اظهار نظر نکرده اند.

XS
SM
MD
LG