لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: در گفتگوهای صلح کاهش خشونت عملی نیست؛ آتش‌بس برقرار شود


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که طرح اساسی این حکومت برای گفتگوهای صلح، برقراری آتش‌بس است و کاهش خشونت جنبۀ عملی ندارد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز یک شنبه ۱۲ جنوری (۲۲ جدی) در تویترش نوشته است که هدف حکومت این کشور، آتش‌بسی همانند برقراری آتش‌بس سه روزه است که در گذشته صورت گرفته بود.

او تاکید کرده است که هرگونه طرحی که برای گفتگوهای صلح ارایه می‌شود باید وضاحت داشته باشد؛ چون برای این کشور تامین صلح به معنای ختم جنگ است.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان از یک هفته به اینسو در قطر به سر می‌برد و انتظار می‌رود که در این دور مذاکرات، نمایندگان امریکا و طالبان در مورد "کاهش خشونت‌ها، آتش بس و آغاز مذاکرات بین الافغانی" صحبت کنند.

ناجیه انوری، رییس ارتباطات استراتیژیک وزارت دولت افغانستان در امور صلح می‌گوید که حکومت آماده انجام گفتگوهای مستقیم با گروه طالبان است.

خانم انوری افزود: "حکومت افغانستان از هر نوع امکاناتی که با در نظرداشت پیشرفت این کشور مبنی بر تامین آتش‌بس و نیز محفوظ بودن مالکیت و محوریت دولت افغانستان به پروسه صلح صورت می‌گیرد و سبب تدویر مذاکرات مستقیم می‌شود، ابراز خرسندی می‌کند".

مذاکرات صلح امریکا با طالبان پس از سه ماه توقف به تاریخ (هفتم دسمبر) در قطر از سر گرفته شد و در این گفتگوها افزون بر تامین آتش‌بس در افغانستان، خروج مشروط نیروهای امریکایی و دیگر سربازان خارجی از آن کشور و آغاز مذاکرات بین الافغانی به بحث گرفته شده است.

ایالات متحده مذاکرات با طالبان را برای بار دوم پس از حمله ۱۱ دسمبر در نزدیکی پایگاه نظامی بگرام، متوقف کرده بود.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان روز جمعه ۱۳ دسمبر (۲۲ قوس) در صفحه تویترش نوشت بود "طالبان باید نشان دهند که مایل استند و می‌توانند به درخواست مردم افغانستان که صلح است، پاسخ بدهند."

این در حالی است که طالبان دیروز مسوولیت کشته شدن دو نظامی امریکایی را در ولایت قندهار بر عهده گرفتند، اما مقامات ایالات متحده تا حال در مورد چگونگی تاثیر این حمله بر مذاکرات صلح اظهار نظر نکرده اند.

XS
SM
MD
LG