لینک های دسترسی

Breaking News

نشست مسکو جایگزین مذاکرات قطر نیست – وزارت خارجه


با نزدیک شدن زمان برگزاری نشست مسکو پیرامون صلح افغانستان، وزارت خارجه افغانستان با قدردانی از تلاش‌ها و همکاری‌های کشورهای منطقه در این راستا، بر تداوم آن تاکید کرد.

اما این وزارت روز سه شنبه ۱۶ مارچ (۲۶ حوت) در خبرنامه‌ای گفت: "برگزاری مذاکرات صلح افغانستان در فدراتیف روسیه و جمهوری ترکیه در ادامه و متمم پروسهٔ قطر بوده و ‌جایگزین آن‌ نمی‌باشد."

وزارت خارجۀ افغانستان ابراز امیدواری کرده است که این تلاش‌های مشترک بتواند نتیجۀ مطلوب را در پی داشته باشد.

نشست روسیه قرار است به تاریخ ۱۸ ماه مارچ (۲۸ حوت) برگزار شود، علاوه بر حکومت افغانستان و طالبان، نمایندگان کشورهای منطقه و امریکا نیز در آن حضور خواهند داشت.

با این حال وزارت خارجۀ افغانستان گفته است که هیات‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در قطر در حال مذاکره اند و این گفتگوها در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

آمادگی‌ها برای حضور در نشست مسکو

وزارت خارجۀ ایالات متحده می‌گوید که قرار است در نشست روسیه در مورد صلح افغانستان، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه امریکا در امور مصالحۀ این کشور اشتراک کند.

جلینا پورتر، معاون سخنگوی این وزارت به خبرنگاران گفت: "این نشست تکمیل‌کننده تمام دیگر تلاش‌های جامعه جهانی برای پشتیبانی از روند صلح افغانستان است و همچنین نشان دهنده نگرانی‌های جامعه جهانی در مورد پیشرفت‌هایی می‌باشد که تا اکنون صورت گرفته است."

آقای خلیلزاد در ادامه سفرهایش به کشورهای منطقه، روز گذشته با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحهٔ ملی این کشور به گونهٔ جداگانه در کابل دیدار کرده است.

در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان آمده است که آقای خلیلزاد در مورد "سفرها و فعالیت‌های اخیر" خود به آقای غنی اطلاعات داده، اما جزییات بیشتری در این رابطه ارایه نشده است.

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان گفت که قرار است عبدالله عبدالله، رییس این شورا فردا در راس یک هیات بلندپایه راهی مسکو شود.

در این حال، یک منبع معتبر در وزارت دولت افغانستان در امور صلح که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به صدای امریکا گفت که در این نشست، حامد کرزی، مارشال عبدالرشید دوستم، میر رحمان رحمانی، رییس ولسی جرگه، محمد کریم خلیلی و گلبدین حکمتیار نیز اشتراک خواهند کرد.

همچنان محمد معصوم ستانکزی، رییس هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان با سه عضو این هیات نیز در مذاکرات مسکو حضور خواهند داشت.

این در حالی است که روز گذشته گروه طالبان اعلام کرد که یک هیات ۱​۰ نفری را برای اشتراک در این نشست خواهد فرستاد.

خبرگزاری رویترز به نقل از محمد نعیم، یکی از سخنگویان گروه طالبان گزارش کرده که گفته است ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر در راس این هیات قرار خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG