لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه جنگ افغانستان را 'برادرکشی' خواند


روسیه از تمدید آتش بس موقت حکومت افغانستان با گروه طالبان استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد تا این آتش بس به پایان "برادرکشی" در آن کشور منتهی شود.

در حالیکه مسکو جنگ با طالبان را در افغانستان برادرکشی خوانده است، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، بار بار گفته است که کشورش درگیر جنگ اعلام ناشده است و نبرد کنونی قوای افغان را جنگ مشروع بر ضد دهشت افگنی خوانده است.

وزارت خارجۀ روسیه دو شنبه (۱۸ جون) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که نکتۀ حایز اهمیت در این تصمیم این است که "گروه های فعال دهشت افگن بین المللی در افغانستان" چون گروه دولت اسلامی یا داعش شامل این آتش بس نشود.

حکومت افغانستان در آستانۀ عید فطر ابتدا از ۲۷ رمضان تا آخرین روز عید آتش بس با طالبان را اعلام کرد و سپس در آخرین روز عید، آتش بس را برای ده روز دیگر تمدید کرد.

طالبان نیز در سه روز عید آتش بس اعلام کردند، اما در آخرین روز عید ظاهراً در واکنش به طرح تمدید آتش بس حکومت افغانستان، این گروه اعلام کرد که عملیات جنگی آنان سر از دو شنبه (۱۸ جون) از سر گرفته می شود.

وزارت دفاع افغانستان نیز روز دوشنبه اعلام کرد که با پایان آتش بس طالبان، جنگجویان آن گروه در کم از کم نه ولایت بر مواضع قوای امنیتی افغان یورش بردند که به گفتۀ مقام‌های افغان این حملات توسط سربازان افغان عقب رانده شد.

وزارت خارجۀ روسیه ابراز امیدواری کرده است که ابتکار جدید حکومت افغانستان آغازگر گفتمان مسالمت آمیز در چارچوب روند ملی صلح در آن کشور باشد.

XS
SM
MD
LG