لینک های دسترسی

Breaking News

غنی آتش بس با طالبان را تمدید کرد


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، روز شنبه، دوم عید فطر، گفت که برای تمام نیرو های امنیتی کشورش هدایت داده است تا آتش بس موقت را با گروه طالبان تمدید کنند.

آقای غنی که از طریق فیسبوک به صورت مستقیم صبحت می کرد، گفت که برای همه نیرو های امنیتی در سراسر افغانستان هدایت داده است که پس از چهارم عید، آتش بس در آن کشور را تمدید کنند. اما رئیس جمهور غنی گفت که جزئیات آتش تمدید آتش بس را بعداً اعلام خواهد کرد.

اما در عین حال، رئیس جمهور افغانستان از نیرو های امنیتی و دفاع افغانستان خواست تا "در برابر هر نوع حمله و تجاوز، برای تامین امنیت مردم...آمادگی قاطع و همه جانبه را داشته باشند."

آقای غنی از گروه طالبان نیز خواست تا آتش موقت شان را تمدید کنند.

رئیس جمهور افغانستان همچنین گفت که در جریان آتش بس، حکومت افغانستان زخمیان طالبان را تداوی کرده و کمک های لازم بشری را برای آنان فراهم خواهد کرد. علاوه بر آن، حکومت افغانستان شرایط ملاقات خانواده های طالبان را با زندانیانی که نزد حکومت محبوس اند، سهل تر خواهد ساخت .

آقای غنی در جریان سخنرانی اش گفت که حکومت کشورش از "روی حسن نیست" ۴۶ تن از زندانیان طالبان را آزاد کرد و "روند آزادی محبوسین طالبان ادامه خواهد یافت، مشروط بر اینکه از طرف مقابل {طالبان} نیز اقدامات مثبت در راستای آتش بس را روی دست بگیرند."

رئیس جمهور افغانستان ضمن ستایش از رعایت آتش بس توسط طالبان در روز های عید گفت که حکومت تحت رهبری وی حاضر است همه مسایل و خواست های که آن گروه مطرح می کنند، آنرا به صورت "همه جانبه" مورد بررسی قرار بدهد.

آقای غنی در جریان سخنرانی اش همچنین گفت که رعایت آتش بس در میان نیرو های امنیتی افغانستان و طالبان، نشان می دهد که "در صفوف حکومت افغانستان و طالبان در مورد صلح اجماع موجود است و همه صلح می خواهند" و تاکید کرد که جامعۀ بین المللی نیز در مورد تامین صلح در آن کشور، اجماع دارد.

رئیس جمهور افغانستان همچنین گفت که مقامات حکومتی در روز اول عید، نماز عید فطر را در مساجد یکجا ادا کردند و "همه طرف ها بر خلاف معمول، ترانۀ صلح را زمزمه کردند."

استقبال جامعۀ بین المللی

فقط چند ساعت پس از اعلام تمدید آتش بس توسط رئیس جمهور غنی، مقامات ماموریت قاطع در افغانستان و قوای ایالات متحده مستقر در آن کشور، با نشر اعلامیه ای از تمدید آتش بس حکومت افغانستان و آمادگی کابل برای مذاکرات صلح با طالبان، حمایت کردند.

در همین حال، مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده، با نشر اعلامیه ای گفته است که "ما از پیشنهاد رئیس جمهور غنی مبنی بر تمدید آتش بس و آغاز مذاکرات صلح، حمایت می کنیم."

آقای پمپیو با اشاره به اظهارات رئیس جمهور غنی گفت که گفتگو های صلح در افغانستان مستلزم نقش بازیگران بین المللی و قوای بین المللی در آن کشور است.

رئیس جمهور افغانستان در جریان سخنرانی روز شنبه اش خواهان حمایت کشور های دخیل افغانستان برای ادامۀ آتش بس و مذاکرات صلح در آن کشور شد.

در این اعلامیه آقای پمپیو گفته است که "ایالات متحده آماده است تا از این گفتگو ها حمایت کند، برای آن تسهیلات فراهم کند و در آن شرکت داشته باشد."

اما آقای پمپیو در این اعلامیه بار دیگر تاکید کرده است که آتش بس با طالبان شامل سایر گروه ها مثل داعش، القاعده و سایر گروه های دهشت افگنی منطقه و بین المللی مستقر در افغانستان نمی شود.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG