لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: تسهیلات لازم را برای بررسی نقض حقوق بشری در افغانستان فراهم کرده‌ایم


ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه ملل متحد برای افغانستان با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان به تاریخ ۱۱ اکتوبر در کابل دیدار و گفتگو کرده بود.
ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه ملل متحد برای افغانستان با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان به تاریخ ۱۱ اکتوبر در کابل دیدار و گفتگو کرده بود.

دو روز پس از آنکه گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان از افغان‌ها خواست که نگرانی‌های شان را در مورد نقض حقوق بشر به دفترش بفرستند، وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که این گروه تسیهلات لازم را برای بررسی بی‌طرفانۀ موارد نقض حقوق بشری مساعد کرده است.

این وزارت روز چهارشنبه ۲۶ اکتوبر (چهارم عقرب) در اعلامیه‌ای گفته است که طالبان با نمایندگان ملل متحد برای بررسی وضعیت حقوق بشری در افغانستان همکاری بیشتر کرده، اما به گفتۀ این گروه، آنان نباید از این روحیۀ مثبت طالبان "استفادۀ نادرست" کنند.

این وزارت افزوده است: "برخی افراد، برخلاف روش‌های قانونی و علمی حقیقت‌یابی، بر اساس شایعات و منابع مجازی (شبکه‌های اجتماعی و نشانی‌های الکترونیکی) گزارش می‌دهند و از آن علیه نظام حاکم استفاده می‌کنند. این‌ها نه تنها اعتماد مردم به گزارش‌های خود را از بین می‌برند، بلکه بی‌طرفی و اعتبار نهادهای مربوطهٔ خود را نیز زیر سوال می‌برند."

این در حالی است که ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان دو روز پیش گفته بود که در طول سفرش به این کشور، با اقشار مختلف از جمله نمایندگان زن و مرد جامعه مدنی از چندین ولایت ملاقات کرده است.

به گفتۀ آقای بینت نمایندگانی از پنجشیر، سرکوب گستردۀ غیرنظامیان توسط طالبان و نقض گستردۀ حقوق بشر به ویژه خشونت‌های فاحش علیه زنان و دختران را توصیف کردند. او افزوده بود: "از افغان‌ها از همه جوامع دعوت می‌کنم تا نگرانی‌های حقوق بشری خود را به دفتر من برسانند. اینها را می‌توان محرمانه از طریق hrc-sr-afghanistan@un.org انجام داد."

وزارت خارجۀ حکومت طالبان همچنان از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خواسته است که نباید به این گونه افراد اجازه دهند که با سو استفاده از نام این کشورها و نهادهای بین‌المللی "به عقده‌های شخصی و برنامه‌های سیاسی بپردازند و روحیهٔ همکاری آنان را در راستای فعالیت‌های بشردوستانه از بین برند".

این وزارت همچنان مدعی شده است که پس از حاکمیت این گروه بر افغانستان وضعیت حقوق بشری در این کشور بهبود یافته و در اعلامیه آمده است: "هرگونه ادعای مربوط به نقض حقوق بشر شهروندان، بدون درنظرداشت هرگونه روابط مرتکب و قربانی، با شفافیت و عدالت کامل توسط نهادهای عدلی و قضایی مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرد و حق به حق‌دار می‌رسد."

پیش از این، آقای بنیت گفته بود که در مورد تمامی نگرانی‌های نقض حقوق بشر در افغانستان به تاریخ ۲۶ اکتوبر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صحبت خواهد کرد.

گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان پس از خروج از این کشور به تاریخ ۲۰ اکتوبر (۲۸ میزان) گفت که پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیده است که افغانستان با یک بحران جدی مواجه است و نیاز است تا همۀ طرف‌ها اقدامات فوری را در این مورد روی دست گیرند.

XS
SM
MD
LG