لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در هفت روز ۴۶ غیرنظامی را کشتند – حکومت افغانستان


شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که ۱۳۹ غیرنظامی در یک هفته گذشته قربانی حملات گروه طالبان شده اند.

جاوید فیصل، سخنگوی این شورا روز شنبه ۲۵ جولای (چهارم اسد) در صفحۀ تویترش نگاشته است که طالبان در هفته اخیر، ۴۰۱ حمله را در این کشور انجام داده اند که در نتیجۀ آن، ۴۶ غیرنظامی کشته و ۹۳ تن دیگر زخمی شده اند.

آقای فیصل افزوده است که برای برقراری صلح در افغانستان نیاز به تعهد و اراده است، اما طالبان تا اکنون در این باره اقداماتی را انجام نداده اند.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که بیشترین این تلفات در ولایت‌های هلمند، بادغیس و غور اتفاق افتاده است.

در اعلامیۀ این شورا آمده است: "حفظ جان و مال مردم از اولویت‌های حکومت افغانستان است؛ اما طالبان بی‌وقفه به کشتن مردم بی‌گناه ادامه می‌دهند."

شورای امنیت ملی افغانستان همچنان گفته است: "هدف قرار دادن غیرنظامیان خلاف تمام موازین انسانی، دینی، اخلاقی و جنگی محسوب می‌شود که همواره گروه طالبان این موارد را نادیده گرفته اند."

گروه طالبان تا اکنون در این مورد چیزی نگفته اند، اما در گذشته چنین گزارش‌های حکومت افغانستان را رد کرده و بر عکس، نظامیان افغان را به کشتار غیرنظامیان متهم کرده اند.

مقام‌های افغان گفته اند که در حال حاضر در چندین ولایت درگیری میان نظامیان افغان و طالبان جریان دارد و این نبرد‌ها نسبت به ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

پیش از این، ملل متحد، اتحادیهٔ اروپا، مقامات امریکایی، سازمان همکاری‌های اسلامی و سایر کشورها خشونت‌های طالبان را "غیرقابل پذیرش" خوانده و خواهان کاهش آن شده اند.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارش اخیراش از افزایش "حملات عمدی" بر غیرنظامیان در این کشور ابراز نگرانی کرده و افزوده است که همزمان با آغاز مذاکرات بین‌الافغانی طرف‌های درگیر در این کشور باید به خشونت‌ها پایان دهند.

به گفته یوناما در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۸۰۰ غیرنظامی قربانی "حملات عمدی" در افغانستان شده اند.

این اداره ملل متحد ۵۰ در صد از این تلفات را به طالبان نسبت داده است.

XS
SM
MD
LG