لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت افغانستان: طالبان در هفتۀ اخیر ۷۹ غیرنظامی را کشته اند


شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که گروه طالبان در یک هفته گذشته، ۷۹ غیرنظامی را کشته اند.

جاوید فیصل، سخنگوی این شورا روز شنبه ۱۶ می (۲۷ ثور) به خبرنگاران گفت که در این هفته ۲۱۸ غیرنظامی دیگر در ۲۱ ولایت افغانستان در جریان حملات گروه طالبان زخمی شده اند.

او همچنان گفت که بشتر غیرنظامیان در اثر انفجار ماین‌های جاسازی شدۀ طالبان و فیرهای مستقیم جنگجویان این گروه کشته و زخمی شده اند.

به گفته آقای فیصل بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که خشونت‌ها علیه غیرنظامیان از سوی طالبان به گونۀ بی‌سابقه افزایش یافته است.

آقای فیصل افزود که نیروهای امنیتی افغان عملیات‌های شان را برای از بین بردن گروه طالبان آغاز کرده و تنها در یک هفته گذشته، ۲۴۹ تن از جنگجویان طالبان در اثر این حملات کشته و ۱۳۸ تن دیگر آنان زخمی شده اند.

طالبان تا اکنون در این مورد چیزی نگفته اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در پیوند به حملات اخیر در کابل و ننگرهار بار دیگر گفت که بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که طالبان در این انفجارها دست دارند.

او همچنان افزود که طالبان و داعش در افغانستان روابط دوامدار دارند و از زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژه ایالات متحده برای مصالحهٔ افغانستان - که گروه داعش را مسوول حملات کابل و ننگرهار خوانده بود- خواست در صورتیکه اسنادی در این مورد داشته باشد، آن ‌را با حکومت و مردم افغانستان شریک کند.

به گفته وی توقع حکومت افغانستان از متحدین‌اش این است که تا به دهشت‌افگنانی که هر روز غیرنظامیان را در این کشور می‌کشند، برائت ندهند.

آقای فیصل تاکید کرد که نباید این گروها به دهشت‌افگنان "خوب و بد تقسم شوند، چون آنان قاتلین مردم افغانستان اند."

در حملات اخیر در کابل و ننگرهار که تا اکنون هیچ گروهی مسوولیت آن را نگرفته، به شمول نوزادان و مادران کم از کم ۴۴ تن کشته و حدود ۹۰ تن دیگر زخمی شدند.

پیش از این زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ در امور مصالحه افغانستان گفته بود که ارزیابی‌ امریکا نشان می‌دهد که این حملات توسط گروه داعش انجام شده است.​

از جانب دیگر، نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان با نشر یک اعلامیه‌ای مشترک گفته اند که گروه طالبان با تغییر روش،‌ خواسته اند که مسوولیت حملات شان را بر دوش دیگر گروه‌های تروریستی بی‌اندازند.

در این اعلامیۀ آمده است: "طالبان با انجام جنایات بی‌شمار در گذشته و حال، استفاده از تاکتیک "حمله و تکذیب"، محکوم نمودن آن و انداختن مسوولیت جنایت به دوش سایر گروه‌های تروریستی مثل داعش، نمی‌توانند جنایات و دهشت‌آفرینی خود را پنهان کنند."

در این اعلامیه همچنان آمده است که نهادهای امنیتی و دفاعی افغان طالبان را عامل اصلی ادامه خونریزی و جنگ در این کشور می‌داند.

این نهادهای امنیتی افغانستان طالبان را به تخطی از توافقنامه دوحه متهم کرده و گفته اند که طالبان پس از امضای آن نه تنها که خشونت‌ را کاهش نداده "بلکه رابطه و پیوند سازمانی و ایدیولوژیکی خود را با سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان و منطقه فعال نگهداشته اند."

طالبان دست داشتن در حملات اخیر در ولایت‌های کابل و ننگرهار را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG