لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان رسانه‌های افغانستان را به 'حمله نظامی' تهدید کرد


دفتر حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان یا "نی" تعیین ضرب‌الاجل طالبان را برای رسانه‌های افغانستان نگران‌کننده عنوان کرده و گفته است که هشدار طالبان بر ضد آزادی بیان و حقوق بشری است.

طالبان با نشر اعلامیه‌ای روز دوشنبه ۲۴ جون (۳ سرطان) به رسانه‌های افغانستان هشدار داده اند که اگر اعلانات تجارتی بر "ضد این گروه" تا یک هفته دیگر از طریق این رسانه‌ها متوقف نشود، این رسانه‌ها مورد "هدف نظامی" قرار خواهند گرفت.

این گروه همچنان هشدار داده که در صورت ادامه نشر این اعلانات، آنان مراکز، خبرنگاران، کارمندان این رسانه‌ها را هدف حمله قرار خواهند داد و آنان "هیچ مصوونیتی" نخواهند داشت.

این هشدار طالبان نگرانی نهاد‌های حامی خبرنگاران را در افغانستان افزایش داده است.

مجیب خلوتگر، رییس حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی به صدای امریکا گفت: " آنچه طالبان ادعا می‌کنند هیچ مصداق قانونی بر این ادعای شان وجود ندارد...اگر طالبان خود را افغان می‌دانند و فکر می‌کنند افغان هستند بر مبنای قوانین افغانستان هر مشکلی و با هر اعلان تجارتی دارند، باید بیایند و از مجرای قانونی آن این مشکل را حل کنند."

آقای خلوتگر از حکومت افغانستان به ویژه نهاد‌های امنیتی خواست که امنیت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی را در مرکز و ولایات تامین کنند.

در همی حال پیری مایودان، سفیر اتحادیۀ اروپا در افغانستان در یک تویت نگرانی اش را در مورد تهدید طالبان ابراز داشته است.

او نوشته است:" خبرنگاران حق دارند که بدون تهدید و خشونت انجام وظیفه کنند."

در این حال حکومت افغانستان گفته است که برای تامین امنیت خبرنگاران تلاش های همه جانبه انجام خواهد داد.

وحید عمر، مشاور ارشد رییس جمهور غنی در امور روابط عامه و استراتیژیک گفت: "مسوولیت ما به عنوان حکومت این است که از تمام توان تلاش شود تا جان خبرنگاران مصوون باشد و رهبری رسانه‌ها هم مسوولیت دارند تا خبرنگاران را به نقاط پرخطر نفرستند."

در همین حال، نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران می‌گویند که وزارت اطلاعات و فرهنگ، چگونگی محتوای پیام‌های را که از طریق رسانه‌ها نشر می‌شود، بررسی کرده تا "بهانه‌ای برای طالبان" باقی نماند.

اما سید آقا حسین فاضل سانچارکی، معیین نشرات وزارت اطلاعات فرهنگ گفت که طالبان در "بخش‌های مختلف در افغانستان ناکام" مانده و حالا تلاش می‌کنند با استفاده از "زور سلاح و تهدید" بر رسانه‌ها و خبرنگاران تاثیر بگذارند.

XS
SM
MD
LG