لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان و القاعده در افغانستان روابط مستحکم دارند – عمر


مشاور ارشد رییس جمهور افغانستان در امور روابط عامه و استراتیژیک می‌گوید که طالبان و شبکۀ القاعده یک هدف را دنبال کرده و هنوز هم روابط "مستحکم" دارند.

وحید عمر روز دوشنبه ۱۲ جولای (۲۱ سرطان) به خبرنگاران گفت که گروه طالبان و شبکۀ القاعده در حال حاضر به گونۀ مشترک عمل می‌کنند.

آقای عمر افزود: "این رابطه، رابطۀ دو نهاد هم‌فکر، دو نهادی که به خشونت باور دارند، به تهدید باور دارند، به کشتار باور دارند و به تروریزم باور دارند، است."

قطع روابط با القاعده یکی از موارد مهم توافقنامه‌ای است که به تاریخ ۲۹ فبروری سال گذشته میان ایالات متحده و طالبان در دوحه امضا شد.

اخیراً شورای امنیت ملل متحد با نشر گزارشی گفت که به دلیل پیوندهای شخصی ازدواج و مشارکت مشترک در مبارزه، کشورهای عضو هیچ تغییری را در روابط طالبان و القاعده گزارش نداده اند. به باور ملل متحد این روابط اکنون از طریق نسل دوم تقویت و عمیق‌تر شده است.

در این گزارش حضور القاعده حداقل در ۱۵ ولایت افغانستان - در درجه اول در مناطق شرقی، جنوبی و جنوب شرقی - تایید شده که توسط جناح جبهه النصر القاعده تحت رهبری شیخ محمود هدایت می‌شود.

به تازگی حنیف اتمر، وزیر خارجۀ افغانستان نیز گفته است که در حال حاضر، شبکۀ القاعده در ۱۱ ولایت این کشور حضور دارد.

'حضور جنگجویان خارجی در میدان نبرد'

همزمان با تشدید جنگ‌ در بخش‌های افغانستان، وزارت دفاع این کشور می‌گوید که جنگجویان خارجی طالبان را همکاری می‌کنند.

فواد امان، معاون سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت حضور جنگجویان خارجی در میان صفوف طالبان یک "امر واضح" است.

او افزود: "هیچ کسی نمی‌تواند این موضوع را انکار کند. از تروریستان پاکستانی گرفته تا اوزبیکستانی، چیچینی، تاجیکی و ترورستانی از کشورهای عربی در میان طالبان حضور چشم‌گیر دارند و همین لحظه علیه مردم افغانستان و در حمایت از طالبان جنگ می‌کنند."

آقای امان افزود که در ۲۳ ساعت گذشته، ۱۳ ولایت این کشور شاهد درگیری میان نظامیان افغان و جنگجویان طالبان بود که در این نبردها تلفات سنگین به طالبان و جنگجویان خارجی وارد شده است.

طالبان تا اکنون در این موارد ابراز نظر نکرده اند.

XS
SM
MD
LG