لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ‌ در شش ولایت؛ '۳۰ نظامی افغان و ده‌ها جنگجوی طالبان کشته شدند'


مقام‌های امنیتی افغان از تشدید حملات طالبان در برخی از ولایت‌ها خبر داده و گفته اند که در این درگیری‌ها به دو طرف تلفات سنگین وارد شده است.

مقامات افرزوده اند که ولایت‌های کاپیسا، بلخ، تخار، کندز، میدان وردک و بامیان دیشب گواه حملات گستردۀ طالبان بوده اند.

یک منبع امنیتی در ولایت کاپیسا، بدون ذکر نامش، روز دوشنبه ۲۱ سپتمبر (۳۱ سنبله) به صدای امریکا گفت که شب گذشته طالبان بر یک پوسته نیروهای امنیتی در منطقۀ "شاه‌کوت" ولسوالی تگاب حمله کرده اند که در نتیجۀ آن، هشت تن از نیروی‌های امنیتی افغان، به شمول یک قوماندان آنان کشته شدند.

به گفتۀ این منبع، در این درگیری‌ها که تا صبح امروز ادامه داشت به طالبان نیز تلفات سنگین وارد شده است.

درگیری‌ها در بلخ، تخار و کندز

همزمان با این، مقام‌ها در ولایت بلخ می‌گویند که در اثر حملات طالبان بر شماری از پوسته‌های نظامیان افغان، پنج سرباز امنیت ملی کشته شدند.

منیر احمد فرهاد، سخنگوی والی بلخ به صدای امریکا گفت که این حملۀ طالبان در روستای "پلاس‌پوش" ولسوالی بلخ صورت گرفت و طالبان سه تن از نیروهای امنیتی را نیز اسیر گرفته اند.

مقامات در ولایت‌های تخار و کندز گفتند که در اثر درگیر‌ها، نه تن از نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی دشت قلعۀ تخار و دو تن دیگر در ولایت کندز کشته شده اند.

همچنان قول اردوی ۲۱۷ پامیر در زون شمال‌شرق افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۲ جنگجوی طالبان در این ولایات کشته و ۲۰ تن دیگر شان زخمی شده اند.

جنگ در میدان وردک و بامیان

مقام‌های محلی ولایت میدان وردک تایید کرده اند که در نتیجۀ حملات طالبان بر یک پایگاه نظامی در ولسوالی چک این ولایت، چهار منسوب امنیتی افغان کشته و هفت تن دیگر زخمی شده اند.

محب‌الله شریف‌زی، سخنگوی والی این ولایت به صدای امریکا گفت که در این درگیری‌ها،۲۶ جنگجوی گروه طالبان کشته و ۳۲ تن دیگر آنان زخمی شده اند.

در این حال، بامیان از امن‌ترین ولایت‌های افغانستان نیز شاهد درگیری‌ها بود. طالبان دیشب در درۀ شکاری ولسوالی شیبر این ولایت با راه اندازی حملات، دو نظامی افغان را کشته و دو تن دیگر را زخمی کردند.

جنرال صادق مرادی، قوماندان امنیه بامیان به صدای امریکا گفت که این درگیری‌ها دیشب آغاز شده و تا پیش از ظهر امروز ادامه داشت.

آقای مرادی تاکید کرد که در این درگیری‌ها به طالبان نیز تلفات وارد شده است. طالبان تا اکنون در مورد این درگیری‌ها و وارد شدن تلفات به جنگجویان این گروه ابراز نظر نکرده اند.

این در حالی است که گفتگوهای بین‌الافغانی میان هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری افغانستان و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر آغاز شده و در تازه ترین مورد، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان تشدید خشونت‌ها را در این کشور تاسف‌آور عنوان کرده و بر کاهش بی‌درنگ آن تاکید کرده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG