لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان صدها لابراتوار مخدرات دارند – مقام‌ها


در یک ماه گذشته ۲۹ لابراتوار مخدرات طالبان تخریب شده است
در یک ماه گذشته ۲۹ لابراتوار مخدرات طالبان تخریب شده است

بم افگن‌های بی ۵۲ و دیگر جنگنده‌های امریکایی از یک ماه به اینسو، انبارها و مراکز پروسس مخدرات طالبان را که بزرگترین منبع مالی آن گروه پنداشته می‌شود، هدف گرفته اند.

در این گونه حملات ۲۵ لابراتوار تولید مخدرات در جنوب افغانستان به ویژه در ولایت هلمند تخریب شده است. مقام های امریکایی گفته اند که این حملات حدود ۱۶ میلیون دالر خسارات به طالبان وارد کرده است.

مقام‌های افغان و امریکایی به روزنامۀ نیویارک تایمز گفته اند که طالبان در افغانستان ۴۰۰ تا ۵۰۰ لابراتوار پروسس مخدرات دارند و از آن حدود ۲۰۰ میلیون دالر در سال درآمد عاید بر می دارند. به گفتۀ مقام‌ها، قاچاق مخدرات حدود ۶۰ درصد منابع مالی طالبان را تشکیل می دهد.

ستراتیژی ترمپ

فرماندهان امریکایی در حکومت باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، از انجام حملات تعرضی بر طالبان منع شده بودند و حالت دفاعی داشتند.

با رویکار آمدن حکومت به رهبری رئیس جمهوری دونالد ترمپ در امریکا، که صلاحیت بیشتر عملیاتی به فرماندهان نظامی مستقر در افغانستان داده شد، وضعیت تغییر کرد.

از آغاز سال روان تا کنون، بیش از ۳۹۰۰ بم و راکت بر اهداف طالبان و داعش در آن کشور پرتاب شده است، درست سه برابر سال گذشته.

جان نکلسن، فرمانده عمومی نظامیان امریکایی و ناتو در افغانستان، ماه گذشته گفت که صلاحیت بیشتر عملیاتی، او را قادر به هدف‌گیری دشمن به گونۀ می‌سازد که در گذشته مقدور نبود. جنرال نکلسن گفت که عملیات بر ضد شبکۀ مخدرات طالبان ماه ها ادامه خواهد داشت.

عملیات موفق یا ناکام

نظامیان امریکایی و افغان عملیات شبکه‌های قاچاق مخدرات طالبان را شاهرگ مالی آن گروه خوانده و عملیات بر ضد این شبکه را موثر می‌دانند، اما شماری از آگاهان در مورد موثریت آنچنانی این عملیات تردید دارند.

دیفید بارنو، فرمانده پیشین قوای امریکایی و ناتو در افغانستان، به اریک شمیت خبرنگار روزنامۀ نیویارک تایمز گفته است که عملیات کنونی سربازان خارجی و افغان تنها ضربۀ مالی به طالبان وارد می‌کند، اما به گفتۀ این جنرال پیشین امریکایی، طالبان به سادگی لابراتوارهای شان را به پاکستان یا ایران منتقل خواهند کرد.

نهادهای مدافع حقوق بشر نیز ابراز نگرانی کرده اند که با وجود همه تلاش نظامیان برای جلوگیری از تخریبات جانبی، افزایش حملات هوایی بر مراکز طالبان، گراف تلفات غیرنظامیان افغان را نیز بلند خواهد برد.

سازمان بین المللی بحران نیز گزارش داده است که بمباردمان لابراتوارهای تولید مخدرات در افغانستان، نه شورشگری طالبان را در آن کشور جنگزده پایان بخشیده و نه هم گره‌گشای معضل تولید مخدرات خواهد شد.

بر عکس به باور پژوهشگران این نهاد، تخریب لابراتوارهای مخدرات که در بسا موارد افراد با نفوذ محلی آن را گردانندگی می‌کنند، بدون فراهم آوری معیشت بدیل، منبع درآمد روستاییان ناچار را از دست شان گرفته و همدلی آنان را با طالبان بیشتر خواهد کرد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG