لینک های دسترسی

Breaking News

رهبر طالبان: خواهان روابط نیک با امریکا و جهان استیم


رهبر طالبان، گفته است که حکومت این گروه خواهان روابط "خوب و قوی" با امریکا و جهان است.

ملا هبت‌الله آخندزاده، روز چهارشنبه ششم جولای (۱۵ سرطان) در پیامی به مناسبت فرارسیدن عید قربان بار دیگر به کشورهای همسایه و جهان اطمینان داده است که از خاک افغانستان تهدیدی متوجه امنیت هیچ کشوری نخواهد شد و از همۀ کشورها نیز خواسته است که در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند.

این در حالی است که اوزبیکستان روز گذشته پنجم جولای (۱۴ سرطان) گفت که پنج راکت از قلمرو افغانستان بر خاک آن کشور پرتاب شده است، اما هیچ یک از این راکت‌ها انفجار نکرده است.

رهبر طالبان در پیام عیدی خود گفته است: "ما به شمول امریکا با تمام جهان در یک چوکات، تعامل و تعهدات متقابل، مناسبات دپلوماتیک، اقتصادی و سیاسی حسنه و قوی می‌خواهیم و آن را به خیر تمام جهت‌ها می‌دانیم."

اما رهبر طالبان این بار برخلاف عید گذشته، در مورد به رسمیت‌شناختن حکومت این گروه چیزی نگفته است. طالبان به تاریخ ۱۵ اگست سال گذشته بر افغانستان مسلط شدند و با آنکه بیش از ده ماه از حاکمیت این گروه می‌گذرد، تا کنون هیچ کشوری حکومت آن گروه را به رسمیت نشناخته است.

بخش دیگر پیام ملا هبت‌الله متوجه مخالفان داخلی طالبان است و از آنان خواسته شده که دست از مخالفت مسلحانه بردارند و شکار "دسایس داخلی و بیرونی" نشوند.

رهبر طالبان خطاب به مخالفان مسلح ادارۀ طالبان گفته است که باید از تجارب تلخ گذشته بیاموزند. او گفته است: "دیگر ترویج فتنه و فساد و تلاش برای جنگ و ناامنی به منفعت هیچ کسی نیست، بهتر است که از این چنین حرکات دست بکشند و زیر چتر حاکمیت نظام شرعی اسلامی به زندگی آرام برگردند."

پس از به قدرت رسیدن طالبان، جبهۀ مقاومت افغانستان بر ضد حاکمیت این گروه به مخالفت مسلحانه دست زده و هر ازگاهی خبرهایی از برخورد این جبهه با طالبان به ویژه در ولایت‌های پنجشیر و بغلان به نشر می‌رسد.

ملا هبت‌الله در پیام عیدی‌اش به آموزش دینی و عصری "فرزندان افغانستان" اشاره کرده، اما هیچ اشاره‌ای به بازشدن مکاتب دخترانه نکرده است.

پس از اگست سال گذشتۀ میلادی زمانی که طالبان بر افغانستان مسلط شدند، مکاتب بالاتر از صنف ششم را تا زمان نامعلومی مسدود کردند.

رهبر طالبان تاکید کرده است که حکومت این گروه به حقوق مردم افغانستان متعهد است و در "چوکات شریعت مطهره در عرصه تامین حقوق زنان انشاالله تلاش می‌کند".

با اینحال، پس از حاکم شدن طالبان بر افغانستان، کارمندان زن، به استثنای برخی ادارات معدود دولتی، از رفتن به کار منع شده اند.

این در حالی است که حکومت همه‌شمول، تامین حقوق شهروندان افغانستان به ویژه زنان، دختران و اقلیت‌ها از پیش‌شرط‌های جامعۀ جهانی برای به رسمیت‌شناختن حکومت طالبان عنوان کرده اند.

ملا هبت‌الله در بخشی دیگر از این پیامش به مشکلات مردم اشاره کرده و گفته است که حکومت طالبان متوجه آن است و تقویت اقتصاد، بازسازی و رفع مشکلات را مسوولیت حکومت این گروه و مردم خوانده است.

همچنان در پیام رهبر طالبان به موضوعاتی چون حفاظت از بیت‌المال، رویۀ نیک افراد طالبان با مردم، تعهد به شخصیت‌های افغان که به افغانستان بر می‌گردند، آزادی بیان و فعالیت خبرنگاران "در پرتو شریعت و اصول اسلامی" نیز اشاره شده است.

طالبان در حالی پیام رهبرشان را نشر می‌کند که ملا هبت‌الله آخندزاده تا اکنون رو در رو به مردم سخنرانی نکرده است. در تازه ترین مورد، رهبر طالبان در نشستی که طالبان آن را گردهمایی بزرگ علمای افغانستان خواندند حضور یافت و پشت به مردم گشتانده و سخنرانی کرد.

XS
SM
MD
LG