لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: اگر امریکا در همسایگی افغانستان پایگاه بسازد خاموش نخواهیم نشست


طالبان در واکنش به گزارش‌های مبنی بر ایجاد پایگاه نظامی از سوی ایالات متحدۀ امریکا در منطقه واکنش نشان داده و از پی‌آمد‌های آن هشدار داده اند.

این گروه روز چهارشنبه ۲۶ می (پنجم جوزا) با نشر اعلامیه‌ای از کشورهای همسایۀ افغانستان خواسته است که باید به امریکا اجازه ایجاد پایگاه در خاک شان را ندهند.

طالبان ساخت پایگاه‌ نظامی امریکا در منطقه را "اشتباه و بدنامی بزرگ تاریخی" توصیف کرده‌ و هشدار داده اند که آنان در برابر این گونه اعمال "نادرست و تحریک‌کننده" خاموش نخواهند نشست.

پس از آغاز روند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، ایالات متحده در تلاش جلب همکاری همسایگان افغانستان به ویژه پاکستان است تا این کشور پس از خروج کامل قوای خارجی به لانۀ دهشت افگنان مبدل نشده و یا هم دستخوش آشوب و هرج و مرج نشود.

یکی از گزینه‌ها برای نظارت از افغانستان پس از خروج کامل قوای خارجی از این کشور، موجودیت پایگاه‌ نظامی امریکا در یکی از کشورهای همسایۀ افغانستان به ویژه پاکستان یا استفاده از پایگاه های موجود در آن کشورها است.

طالبان در این اعلامیه گفته اند: "چنانکه ما به دیگران مکرراً اطمینان داده‌ایم، خاک افغانستان بر ضد امنیت کسی استعمال نمی‌شود، همچنین از دیگران هم می‌خواهیم که خاک و حریم هوایی خود را بر خلاف کشور ما استعمال نکند، و اگر چنین گامی برداشته شود، مسوولیت هر گونه عواقب و مشکلات آن به دوش کسی می‌باشد که مرتکب چنین اشتباهات می‌شود."

با اینحال، مقام‌های پاکستانی زمینه سازی برای ایجاد پایگاه نظامی امریکا را در قلمرو آن کشور رد کرده اند.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان روز سه شنبه در مجلس سنای پارلمان پاکستان گفت که به امریکا نه اجازه داده می شود که در پاکستان پایگاه بسازد و نه هم از پایگاه‌های موجود این کشور برای پرواز درون یا عملیات دیگر استفاده شود.

موجودیت پایگاه‌ نظامی ایالات متحده در یکی از کشورهای آسیای مرکزی برای نظارت از افغانستان پس از خروج قوای خارجی، یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی است.

اما ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ روسیه در امور افغانستان به تازگی گفته است که تاجیکستان و اوزبیکستان به ایالات متحده اجازه نخواهند داد تا در خاک شان پایگاه نظامی داشته باشد.

روند خروج کامل نیروهای خارجی مستقر در افغانستان به تاریخ اول می سال روان آغاز شد و قرار است تمام این نیروها تا تاریخ ۱۱ سپتمبر سال روان به گونۀ کامل از این کشور بیرون شوند.

XS
SM
MD
LG