لینک های دسترسی

Breaking News

ریاست جمهوری افغانستان: تبادلۀ زندانیان معطل شده است


ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده که انس حقانی، مالی خان و حافظ رشید، سه عضو برجستۀ گروه طالبان و شبکۀ حقانی کماکان در قید دولت افغانستان بسر می‌برند.

ظرف روزهای اخیر، گزارش‌های ضد و نقیضی در مورد رهایی و بازگرداندن این زندانیان به بازداشتگاه بگرام منتشر شده بود، اما تا حالا مقامات دولت افغانستان در این مورد سکوت کرده بودند.

حالا صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که تبادلۀ زندانیان طالبان با دو استاد پوهنتون امریکایی که در اسارت گروه طالبان اند، "معطل شده" و دلیل آن را "عدم رعایت شرایط" از جانب گروه طالبان دانسته است.

آقای صدیقی در پیامی که در صفحۀ فیس بوک خود منتشر کرده، نوشته است: "انس حقانی، مالی خان و حافظ رشید، سه عضو گروه حقانی هنوز هم در بند دولت جمهوری افغانستان قرار دارند. عدم رعایت شرایط از سوی طالبان، باعث معطل شدن پروسۀ تبادله شده است."

سخنگوی ریاست جمهوری افزوده است: "دولت افغانستان پروسۀ تبادله را تحت بازنگری قرار داده و در روشنایی مصالح و منافع علیای کشور اقدام خواهد کرد."

آقای صدیقی اما توضیح نداده است که گروه طالبان چه شرایطی را در این زمینه رعایت نکرده است.

با این حال، یک منبع در ریاست جمهوری که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به صدای امریکا گفت که یکی از دلایل تاخیر در تبادله زندانیان با اسرای طالبان، حملۀ همان روز در ولایت لوگر بوده است. این منبع هم‌چنین گفته است که هنوز به درستی معلوم نیست که آیا اسرای امریکایی و استرالیایی طالبان زنده استند یا نه.

اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته بود که این سه عضو گروه طالبان و شبکۀ حقانی "به شکل مشروط" آزاد می‌شوند، اما جزییات این "شرایط" در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

قرار بود این زندانیان با دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان که در سال ۲۰۱۶ از سوی گروه طالبان ربوده شدند، تبادله شوند. اخیرا سخنگوی گروه طالبان، امریکا را مسوول برهم خوردن این تبادله دانسته بود.

سخنگوی این گروه به رسانه‌ها گفت که زندانیان شان در محلی که قرار بود تبادله صورت بگیرد، آورده نشدند. او گفت که دلیل صورت نگرفتن این تبادله برای طالبان روشن نیست و افزود که استادان پوهنتون امریکایی را به "یک محل مصوون" منتقل کرده اند.

XS
SM
MD
LG