لینک های دسترسی

Breaking News

تبادلۀ زندانیان؛ محور صحبت تیلفونی غنی با مقام‌های ارشد امریکایی


ارگ می‌گوید که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در تماس‌های جداگانۀ تیلفونی با مایک پمپیو، وزیر خارجه و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ایالات متحدۀ بحث و گفتگو کرده است.

ریاست جمهوری افغانستان روز سه‌ شنبه ۱۹ نومبر (۲۸ عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در این گفتگوها دو طرف در بارۀ گام‌های آینده و لازمی برای تطبیق تصمیم اخیر حکومت افغانستان، مبنی بر رهایی سه زندانی برجستۀ طالبان و شبکه حقانی بحث و رایزنی کرده اند.

در این اعلامیه آمده است: "مقامات امریکایی با تاکید بر حمایت از تصمیم رییس‌ جمهورغنی، تعهد سپردند که با حکومت افغانستان یکجا و از نزدیک کار کنند، تا در صورت عدول طالبان از تعهدات شان؛‌ در برابر هرگونه اعمال خشونت‌های احتمالی از سوی این گروه، پاسخ دهند."

ریاست جمهوری می‌گوید که در این گفتگوهای تیلفونی دو طرف روی آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها، به عنوان پیش‌شرط‌های لازم برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، به هدف دست‌یابی به توافقی سیاسی با طالبان موافقت کردند.

ارگ در این اعلامیۀ افزوده است: "جانب امریکا بر حمایت دوامدار از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تاکید کرده اند تا افغانستان یک‌بار دیگر به عرصه‌ای برای انجام فعالیت‌های تروریستی بین‌المللی، مبدل نگردد."

بر اساس این اعلامیه وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی ایالات متحدۀ از تلاش‌های نیروهای افغان برای از بین بردن پناهگاهای امن داعش در افغانستان استقبال کرده اند.

همزمان با این گفتگوهای مقام‌های ارشد حکومت افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا، برخی منابع طالبان تایید کرده اند که انس حقانی همراه با دو عضو برجستۀ این گروه و شبکه حقانی بار دیگر از زندان بگرام رها شده و به قطر منتقل شده اند.

پیش از این آقای غنی گفته بود که این سه عضو گروه طالبان و شبکۀ حقانی "به شکل مشروط" آزاد می‌شوند، اما جزییات این "شرایط" در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

XS
SM
MD
LG