لینک های دسترسی

Breaking News

پرایس: امریکا به تنهایی نمی‌تواند به بحران‌بشری افغانستان رسیدگی کند


وزارت خارجهٔ ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که با فرا رسیدن فصل زمستان، وضعیت بشری در افغانستان وخیم‌تر شده است و به گفتۀ وی، امریکا با وصف نقش رهبری کننده در امدادرسانی جهانی به افغانستان، نمی‌تواند به تنهایی به تمام مشکلات بشری در افغانستان رسیدگی کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا روز دوشنبه ۲۰ دسمبر (۲۹ قوس) به خبرنگاران گفت که ایالات متحده با سازمان‌های بین‌المللی متعدد از جمله ادارات ملل متحد و کشورها کار می‌کند تا کمک‌های بشری برای مردم آن کشور فراهم شود.

آقای پرایس گفت که وضعیت پیش آمده در افغانستان پدیدهٔ منحصر به حال نیست. او گفت که پیش از خروج قوای خارجی، افغانستان با مشکل مشابه مواجه بود، اما به گفتۀ وی خروج کامل قوای بین‌المللی این وضعیت را وخیم‌تر کرد.

سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفت که دلایل متعدد برای بدتر شدن بحران در افغانستان وجود دارد که شامل "سا‌ل‌ها جنگ،‌ خشکسالی جاری و اقتصاد متکی به کمک‌های بین‌المللی" می‌شود.

آقای پرایس با اشاره به فرا رسیدن فصل زمستان گفت: "نگرانی ما با فرا رسیدن زمستان بیشتر می‌شود. ما در مورد رفاه مردم افغانستان نگرانیم."

با وجود خروج کامل قوای ایالات متحده از افغانستان، آقای پرایس گفت که کشورش در قسمت فراهم‌آوری کمک‌های‌بشری برای مردم افغانستان نقش رهبری‌کننده را داشته است و تنها از ماه اگست سال روان میلادی تا حال، ۲۰۸ میلیون دالر کمک بشری برای مردم آن کشور فراهم کرده است.

به گفتهٔ این مقام امریکایی، مجموعهٔ‌ کمک‌های ایالات متحده برای افغانستان در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۴۷۵ میلیون دالر می‌رسید.

آقای پرایس همچنین گفت که ایالات متحده علاوه بر ۳.۳ میلیون دوز واکسین جانسن ایند جانسن، تعهد کرده است تا از طریق برنامهٔ کوواکس یک میلیون دوز واکسین اضافی را برای افغانستان فراهم کند.

سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده همچنین گفت که امریکا با ادارات ملل متحد از جمله برنامهٔ انکشافی ملل متحد (UNDP) کار می‌کند تا نه تنها، کمک‌های بشری برای مردم افغانستان فراهم شود، بلکه شرایطی را مساعد کند تا پول نقد وارد اقتصاد افغانستان شود.

این مقام ایالات متحده در مورد آزادی نزدیک به ۱۰ میلیارد دالر دارایی‌های افغانستان که پس از مسلط شدن طالبان این کشور منجمد شده است، تبصره نکرد.

با آنهم آقای پرایس گفت که وزارت مالیهٔ امریکا مجوز‌های عمومی را صادر کرده است تا سایر کشور‌ها قادر شوند کمک‌های‌بشری را برای افغانستان فراهم کنند.

این دپلومات ارشد ایالات متحده گفت با وجودیکه امریکا در صدر کشورهای تمویل کنندهٔ کمک‌های بشری برای مردم افغانستان است،‌ واشنگتن به تنهایی نمی‌تواند به همۀ مشکلات بشری در افغانستان رسیدگی کند.

این مقام وزارت خارجهٔ ایالات متحده بدون ذکر نام کدام کشور مشخص گفت که کشور‌های نزدیک و منطقه نیز باید برای رسیدگی به وضعیت بشری افغانستان دست به کار شوند.

یک روز پیشتر از این، مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی ملل متحد در امور کمک‌های بشردوستانه وضعیت‌بشری در افغانستان را وخیم خواند و گفت که ۲۳ میلیون انسان در افغانستان با گرسنگی مواجه است، کودکان از سو تغدیه رنج می‌برند، ۷۰ درصد معلمان بدون دریافت معاشات‌شان کار می‌کنند و میلیون‌های شاگرد از رفتن به مکتب باز مانده اند.

آقای گریفیتس که در نشست سازمان‌ همکاری‌های اسلامی در مورد افغانستان در پاکستان صحبت می‌کرد، ضمن ستایش از سهم‌گیری کشور‌ها برای فراهم‌آوری کمک‌های بشری برای مردم افغانستان، از کشور‌های تمویل کننده خواست تا از خود انعطاف پذیری نشان دهند تا بخشی از کمک‌های آنان صرف تامین معاشات کارمندان سکتور عامه از جمله کارمند بخش صحت و معارف شود.

XS
SM
MD
LG