لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان از خواست قانونگذاران امریکایی برای آزاد سازی پول‌های افغانستان استقبال کردند


وزارت خارجۀ طالبان از خواست شماری از اعضای کانگرس ایالات متحدۀ امریکا برای آزاد سازی دارایی‌های افغانستان استقبال کرده و بار دیگر خواستار رفع تحریم‌های امریکا در این زمینه شد.

روز گذشته کم از کم، ۴۶ عضو دموکرات مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، رییس جمهور امریکا از وی خواستند تا برای جلوگیری از "قحطی گستردۀ زودآیند" در افغانستان، زمینۀ رهایی و دسترسی به سرمایه‌های منجمد شدۀ آن کشور را فراهم کند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان روز چهارشنبه ۲۲ دسمبر (اول جدی) در یک پیام تویتر نوشت که طالبان از این اقدام قانون‌گذاران امریکایی تمجید می‌کنند.

آقای بلخی افزوده است که منجمد کردن ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان و ایجاد مشکلات به سیستم بانکی، سبب تشدید بحران‌بشری در این کشور خواهد شد.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، بخش زیاد کمک‌های بین‌المللی که به حکومت پیشین افغانستان فراهم می‌شد قطع شد، ایالات متحده نیز کم و بیش ۹.۵ میلیارد دالر سرمایۀ افغانستان را که در بانک‌های فدرال امریکا ذخیره شده بود، منجمد کرد.

ملل متحد هشدار داده است که مردم افغانستان در آستانۀ زمستان با قحطی و گرسنگی گسترده دست و گریبان بوده و بر اساس تخمین این نهاد اگر کمک‌های آنی فراهم نشود، حدود ۹۷ درصد جمعیت افغانستان از وضعیت موجود بشری در کشورشان متاثر خواهند شد.

در این حال، سهیل شاهین، نامزد طالبان برای نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد گفته است که تداوم تحریم‌ها علیه افغانستان به معنای پشتیبانی از حقوق‌بشر نیست، بلکه "مجازات مردم [افغانستان] است".

آقای شاهین از "همه" به ویژه مدافعان حقوق بشر خواسته است تا به رفع تحریم‌ها علیه این گروه توجه بیشتر کنند.

این در حالی است که روز گذشته، صدها نفر در شهر کابل دست به تظاهرات زده و از ایالات متحدۀ امریکا خواستند که دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان را آزاد کند. معترضان گفتند که این اقدام امریکا، باعث افزایش، فقر و گرسنگی در افغانستان شده است.

قانونگذاران امریکایی همچنین از طرح پیشنهادی برای دسترسی به دارایی‌های افغانستان به منظور فراهم آوری مساعدت بشری پشتیبانی کرده و از حکومت آقای بایدن خواسته اند تا در زمینۀ دسترسی اضطراری مالی برای افغانستان با صندوق بین‌المللی پول کار کند.

این در حالی است که دو روز پیش، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا در یک کنفرانس خبری گفت که ایالات متحده با سازمان‌های بین‌المللی از جمله ادارات ملل متحد و کشورها کار می‌کند تا کمک‌های بشری برای مردم افغانستان فراهم شود.

آقای پرایس گفت که تنها از ماه اگست سال روان میلادی تا حال، ایالات متحده۲۰۸ میلیون دالر کمک بشری برای افغانستان فراهم کرده است که مجموع کمک‌های امریکا را در سال روان به ۴۷۵ میلیون دالر می‌رساند. با اینحال، او در مورد رهاسازی دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان از سوی ایالات متحده تبصره‌ای نکرد.

XS
SM
MD
LG