لینک های دسترسی

Breaking News

رهایی زندانیان طالبان از دو روز گذشته آغاز شده است - منبع


یک منبع در حکومت افغانستان به صدای امریکا گفته است که روند آزاد سازی زندانیان طالبان از دو روز گذشته آغاز شده و قرار است "صدها" نفر در این برنامه از زندان آزاد شوند.

این منبع گفته که تا حالا ده‌ها نفر براساس فرمان رییس جمهور از زندان آزاد شده اند.

او که خواست نامش در گزارش تذکر داده نشود، روز سه شنبه (۲۱ جوزا) به صدای امریکا گفت تمامی این افراد اعضای گروه طالبان اند.

تعداد دقیق این افراد اعلام نشده است اما پیش از این، اشرف غنی‌، رییس جمهور افغانستان در روز اول عید فطر اعلام کرده بود که فرمان رهایی ۸۸۷ نفر را از زندان‌های افغانستان داده است.

در همان زمان، هارون چخانسوری، معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفت که بیشتر این افراد اعضای گروه طالبان اند.

همزمان با این، گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای، از رهایی افراد شان از زندان‌های افغانستان استقبال کرده اند.

در اعلامیه آمده است: "بر اساس معلومات ما از میان ۸۸۷ زندانی که توسط اداره کابل رها می‌شوند، ۲۶۱ نفر آنان اعضای طالبان اند و دیگران کسانی اند که بر اساس معلومات غلط بازداشت شده و در زندان‌ها به سرمی‌بردند."

با این حال، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان اخیرا در گفتگویی با تلویزیون طلوع گفت تمامی افرادی که قرار است آزاد شوند، اعضای گروه طالبان اند.

جان بس، سفیر ایالات متحده در کابل نیز از رهایی شماری از زندانیان طالبان به مناسبت عید فطر توسط حکومت و تلاش افغانستان برای تغییر وضعیت برای ثبات سیاسی استقبال کرده است.

او گفته است که صلح پایدار با آشتی و عفو از سوی همگان تامین می‌شود.

در همین حال، روز گذشته ۳۸ تن از زندانی‌های مربوط به طالبان از زندان هرات آزاد شدند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات به صدای امریکا گفت که این افراد به اتهام فعالیت های مسلحانه "ضد دولتی" از چندین سال بدین سو در زندان‌ هرات به سر می‌بردند.

آقای فرهاد افزود که این افراد از ولایت‌های هرات و بادغیس به جرم فعالیت های تخریبی و ایستادگی در برابر دولت بازداشت شده بودند.

XS
SM
MD
LG