لینک های دسترسی

Breaking News

ملا برادر در پاکستان رها شده است


طالبان گفته اند که هیچ تصویری از ملا برادر در رسانه ها وجود ندارد
طالبان گفته اند که هیچ تصویری از ملا برادر در رسانه ها وجود ندارد

طالبان رهایی ملا عبدالغنی برادر، یکی از سران پیشین آن گروه، را تایید کرده اند اما نگفته اند که اکنون ملا برادر در کجا به سر می‌برد.

اما شماری از مقام‌های افغان که نخواستند نام شان گرفته شود به صدای امریکا گفتند که هم ملا برادر و هم ملا محمد رسول و ملا عبدالصمد ثانی دو تن از مقام‌های پیشین این گروه که به تازگی از زندان پاکستان رها شده اند، با خانواده های شان در پاکستان پیوسته اند.

وحید مژده، تحلیلگر مسایل سیاسی که از مسایل مربوط طالبان آگاه است، نیز در صحبت با صدای امریکا گفت که ملا برادر، ملا رسول و ملا ثانی به خانواده های شان که در پاکستان به سر می‌برند، پیوسته اند.

طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که برای رهایی ملا برادر هیچ معامله‌ای صورت نگرفته است، بلکه این مقام پیشین طالبان در نتیجۀ "دعاها و نصرت الله بزرگ" از زندان در پاکستان رها شده است.

اما به گفتۀ آقای مژده بحث رهایی یا تبادلۀ زندانیان طالب، تعیین زمان خروج قوای خارجی از افغانستان و حذف نام رهبران طالب از فهرست سیاه، شروط اساسی بود که نمایندگان طالبان در قطر در دیدار با زلمی خلیلزاد، مشاور وزارت خارجۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان، آن را مطرح کردند.

وحید مژده گفت که بر اساس معلومات و تماس‌هایی که وی داشته است، پاکستان از ملا برادر و دو رهبر دیگر طالب خواسته است تا دوباره به صفوف طالبان نپیوندند و آنان نیز پذیرفته اند.

با اینحال، قاضی محمد امین وقاد عضو شورا عالی صلح در صحبت با رادیو آزادی ملا برادر را فردی خوانده است که می‌تواند به حیث شخص مورد اعتماد طالبان و جامعه جهانی در روند صلح افغانستان نقش داشته باشد.

هرچند طالبان در اعلامیۀ اخیر خود نگفته اند که آیا از سوی شورای رهبری آن گروه مسوولیتی به ملا برادر واگذار خواهد شد یا خیر.

XS
SM
MD
LG