لینک های دسترسی

Breaking News

غنی به اعضای جرگۀ صلح: ۱۷۵ زندانی طالبان را آزاد می‌کنیم


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در مراسم پایان جرگه مشورتی صلح اعلام کرد که در نظر دارد ۱۷۵ نفر از زندانیان گروه طالبان را آزاد کند.

آقای غنی گفت که این اقدام به پیشواز ماه رمضان و نیز برای نشان دادن حسن نیت اجرا خواهد شد.

او از گروه طالبان خواست که برای تحویل گرفتن زندانیان شان، به کابل و یا به هر شهر دیگر افغانستان که می‌خواهند آمده و در یک مراسم ویژه اشتراک کنند.

آقای غنی هم‌چنین از درخواست اعضای جرگه برای برقراری آتش‌بس در افغانستان استقبال کرد، اما گفت که آتش‌بس باید دو طرفه باشد و در صورتی که طالبان آماده باشند، دولت افغانستان از آن حمایت خواهد کرد.

او گفت: "من حاضرم که تقاضای برحق و مشروع شما را که آتش‌بس است، عملی سازم. من در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی خویش جرئت و قوت را می بینم که در آتش‌بس نظم و دسپلین را عملی نمایند."

آقای غنی افزود: "اما آتش بس یک‌طرفه نیست. اگر طالبان حاضر به آتش بس باشند، ما می توانیم روی جزئیات تخنیکی آن کار کنیم."

رئیس جمهور افغانستان گفت که بستۀ پیشنهادی و قطعنامه جرگه صلح، نقشه راه و برنامه عمل دولت در گفتگوهای صلح با طالبان خواهد بود.

اشتراک نمایندگان طالبان؟

با آن که طالبان پیش از این، اشتراک نمایندگان شان را در جرگه مشورتی صلح رد کردند؛ اما محمد عمر داوودزی، رئیس کمیسیون برگزاری جرگه مشورتی صلح دقایقی پس از پایان این مراسم روز جمعه (۱۳ ثور) به خبرنگاران گفت که برخی از افراد طالبان هم در این جرگۀ اشتراک داشتند.

آقای داوودزی افزود: "نمایندگان آنها (طالبان) اشتراک داشتند،... این را گفته نمی‌توانم که آیا این افراد به گونۀ رسمی و با اجازه شورای رهبری شان اشتراک کرده بودند یا خیر، اما از صفوف طالبان برخی‌ها در جرگۀ مشورتی صلح حضور داشتند".

در جرگۀ مشورتی صلح افغانستان سه‌هزار و ۲۰۰ نفر از سراسر افغانستان اشتراک کردند که سی درصد آنان را زنان تشکیل میداد.

واکنش طالبان

گروه طالبان پس از پایان جرگه، با انتشار اعلامیه‌ای این جرگه را تشریفاتی خوانده و گفتند که شرکت کنندگان جرگه از تمام مردم افغانستان نمایندگی نمی‌کردند.

در این اعلامیه، افغانستان یک‌بار دیگر کشوری "اشغال‌شده از سوی امریکا" توصیف شده و تاکید شده که "جهاد" در برابر این نیروها ادامه خواهد یافت.

به نظر می‌رسد این مسئله جوابی به درخواست اعضای جرگه صلح باشد که خواهان آتش‌بس سراسری در افغانستان شده بودند.

XS
SM
MD
LG