لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت: شواهدی مبنی بر قطع روابط طالبان با القاعده وجود ندارد


شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که طالبان بر خلاف تعهدات شان در توافقنامۀ دوحه، نه خشونت‌ها را کاهش داده و نه روابط شان را با القاعده قطع کرده اند.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان روز چهارشنبه ۲۴ فبروری (ششم حوت) با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت که امسال برخلاف سال‌های گذشته جنگ نیز در افغانستان در فصل زمستان کاهش نیافته است.

آقای اندر افزود که جنگجویان خارجی به ویژه القاعده هنوز هم در صفوف طالبان در جبهات جنگ حضور دارند.

چند روز پیش وزارت دفاع ایالات متحده نیز با نشر گزارشی گفته بود که اعضای القاعده در صفوف و ساختارهای سوق و ادارۀ طالبان مدغم شده اند.

آقای اندر افزود: "تا اکنون هیچ شواهدی وجود ندارد که بیانگر علاقمندی طالبان به قطع روابط با گروه‌های تروریستی خارجی را ثابت کند، چون طالبان و القاعده مشترکات ایدیولوژیک دارند که به تقسیم‌بندی جغرافیایی کشورها نیز باور ندارند."

بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا با طالبان که یکسال پیش در شهر دوحۀ قطر امضا شد، طالبان به قطع روابط با گروه‌های تروریستی به شمول القاعده، کاهش خشونت و مذاکرات صلح با حکومت افغانستان تعهد کرده اند.

این در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها، طالبان به جنگجویان شان دستور داده اند که از حضور جنگجویان خارجی در صفوف شان جلوگیری کنند. رهبری طالبان هشدار داده است که اگر فرماندهان آن گروه این دستور را نادیده بگیرند، تشکیلات شان لغو می‌شود و مجازات خواهند شد.

گروه تحلیل و تعزیرات شورای امنیت ملل متحد نیز با استناد به کشته‌شدن حسام‌الدین عبدالرووف مشهور به ابومحسن المصری، محمدحنیف معروف به عبدالله و افراد این دو قوماندان القاعده در ولایات غزنی و فراه به تاریخ سوم فبروری گزارش داد که روابط طالبان و القاعده همچنان مستحکم است.

این گزارش تخمین کرده است که در حال حاضر افراد وابسته به القاعده در افغانستان بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ نفر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG