لینک های دسترسی

Breaking News

حملات بر مکاتب در افغانستان سه‌ برابر افزایش یافته است – یونسف


عکس (آرشیف)
عکس (آرشیف)

صندوق حمایت از کودکان ملل متحد یا (یونسف) اعلام کرده است که حملات هدفمند بر مکاتب در افغانستان به گونۀ چشم‌گیری افزایش یافته است.

یونسف می‌گوید که حملات بر مکاتب در افغانستان در سال ۲۰۱۸، نسبت به سال ۲۰۱۷میلادی، سه‌ برابر افزایش یافته است.

در گزارش یونسف آمده است که در سال ۲۰۱۸میلادی، ۱۹۲ حمله بر مکاتب افغاستان توسط یونسف ثبت شده است، در حالی‌که در سال ۲۰۱۷، ۶۸ رویداد تروریستی بر مکاتب در افغانستان انجام شده بود.

هنریتا فور، مدیر اجرایی اداره یونسف به خبرگزاری رویترز گفته است: " آموزش در افغانستان در معرض آتش جنگ قرار دارد. حملات بی معنی به مکاتب، کشتن، زخمی ساختن، ربودن معلمان و نیز تهدیدات علیه تعلیم و تربیه، امیدها و آرزوهای نسلی از کودکان در افغانستان را نابود می سازد."

چرا افزایش حملات بر مکاتب؟

وزارت معارف افغانستان می‌پذیرد که حملات هدفمند بر مکاتب در سال گذشته میلادی رو به افزایش بوده است.

این وزارت یکی از دلیل افزایش حملات بر معارف را استفاده از مکاتب به عنوان مراکز رای دهی انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۸ میلادی میداند.

نوریه نزهت، سخنگوی وزارت معارف افغانستان روز سه شنبه (۷ جوزا) به صدای امریکا گفت که در حال حاضر دروازه ۴۰۰ مکتب به دلیل تهدیدات امنیتی در افغاستان به روی دانش آموزان مسدود است.

خانم نزهت افزود: "یکی از افزایش حملات بر مکاتب بحث انتخابات پارلمانی بود که در این انتخابات از مکاتب به عنوان حوزه‌های رای دهی استفاده شد... از سال ۲۰۱۸ ما تلاش کردیم راه‌های را جستجو کنیم که مسایل سیاسی کاملأ از معارف دور شود و ما پیشنهاد کردیم که پس از این مکاتب برای محلات رای‌دهی در انتخابات‌های پیش استفاده نشود".

افزایش حملات بر مکاتب و نیز ادامه درگیری‌ها در بسیاری از ولایت‌ها افغانستان باعث شده اند که هزاران کودک از رفتن به مکاتب محروم شوند.

وزارت معارف می‌گوید که یکصد هزار کودک به علت مسدود ماندن ۴۰۰ مکتب از حق آموزش و پرورش محروم مانده اند.

بربنیاد آمارها، در کل ۳.۷ میلیون کودک افغان به علت ادامه جنگ و ناامنی‌ها، فقر، چالش‌های فرهنگی و دلایل دیگری از این دست، از رفتن به مکاتب محروم مانده اند.

XS
SM
MD
LG